Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Arbetet med livskunskap i grundskolan

Publicerad:2011-01-25
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
Although without a national curriculum Life Skills Training or Life Competence Education is a new topic, wich has become a rather frequent activity in many Swedish compulsory schools over the past years. What is done and the purposes behind it differ from school to school, but in practice schools often work with specifik manuals or programs that are developed in order to strengthen young peoples’ self-esteem as well as social and emotional development. These activities may be questioned whether they are promising fora for a teachers’s democratic fostering task. Furthermore, there are reasons to scrutinize how this type of activity may influence the teacher profession, ideas of teacher competence and professional development. These issues are addressed in this article through an exploratory case study conducted at a compulsory school where Life Competence Education is a central activity. The issues are further discussed in relation to previous research on teacher role and teacher’s professional development in contemporary society. Författare: Sara Irisdotter Aldenmyr Lärarprofessionen och arbetet med livskunskap i grundskolanUtbildning & Demokrati 2/2010
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026