Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Att använda skönlitterära texter inom undervisningen i biologi och naturkunskap

Publicerad:2012-09-12
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Det övergripande syftet med den här artikeln är att utifrån en fallstudie diskutera för- och nackdelar med att läsa skönlitterära texter för elever som studerar gymnasieämnena biologi och naturkunskap. Ett mera speciellt syfte med undersökningen är att skaffa ny kunskap om en i ringa grad undersökt undervisningsmetod.

Metoden att läsa texter högt visade sig av undersökningen att döma, ge två fördelar: 1. Eleverna blev känslomässigt engagerade av texterna, vilket utifrån neurofysiologisk synvinkel borde underlätta minnesfunktionen och inlärningsförmågan. 2. Metoden kan också i någon mån öka elevernas grad av bildning inom litteratur, som på lång sikt kan vara till hjälp för deras förmåga att reflektera och utöva självständigt tänkande.

Författare: Roland Jakobsson

Att använda skönlitterära texter inom undervisningen i biologi och naturkunskap

Didaktisk Tidskrift, Vol 22, No 2, 2012

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Delta på plats i Stockholm 2–3 oktober eller via webbkonferensen 13 oktober–3 november! Konferensen riktar sig till lärare i grundskolan och gymnasiet, och kan även vara av intresse för dig som arbetar inom vuxenutbildningen.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
2–3 okt
Digital temaföreläsning

Skolsäkerhet och PDV

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om skolsäkerhet och hantering av pågående dödligt våld, med föreläsare Kim Norman. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
14 apr – 19 jun