Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Att delta utan att närvara – skolplikt i förändring

Publicerad:2023-01-20
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Compulsory schooling in Sweden was introduced in 1842. However, its meaning has changed over time, both in terms of who it applies to, how long it applies and how it can or should be implemented. During the 2000s, compulsory schooling has become synonymous with the obligation to be present in school and attend class. There are students who for medical, mental and social reasons can not go to school and fulfill their school obligation. In order to ensure that these students receive the education they are entitled to, a new chapter was introduced in 2020 in the Swedish Education Act, enabling distance learning. The purpose of the article is to learn more about how the educational policy framework of school attendance and everyone’s right to education can affect the meaning of compulsory schooling, and how this discursive change can have consequences for students, schools, and society. To achieve this, government policy texts on distance education and school attendance published in 2017-2021 are analyzed. The consequences that are perceived to follow from teaching beyond the school area are also discussed here. One consequence that is highlighted is that the school’s democracy mission ends up in danger. The analysis is inspired by Carol Lee Bacchi’s approach WPR (What’s the Problem Represented to be).

Författare: Maria Arvidsson

Att delta utan att närvara – Skolplikt i förändring

Utbildning och Demokrati – tidskrift för didaktik och utbildningspolitik Vol 31 Nr 2, 2022

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev