Hoppa till sidinnehåll
Internationellt

Att konstruera begåvning – debatten om IQ

Publicerad:2012-11-08
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Throughout the 20th century, the nature of intelligence has been a hot topic and an intensely debated issue. It is the measuring and testing of intelligence, in particular, that has aroused the strongest reactions from defenders and protesters alike. The discussion on intelligence tests have frequently revolved around questions such as whether these tests will lead to an increased social mobility and liberation or, on the contrary, to exclusion and discrimination of certain groups. The focus of the present article, however, is not the consequences of intelligence testing but rather the debate concerning the testing within the research community. This debate is approached from three different perspectives: a historical perspective, a psychological perspective, and a perspective allowed for by discourse analysis. Having done this, I discuss one other tentative way of dealing with intelligence testing that does not necessarily have to involve narratives of liberation or of oppression. This is done with the help of Michel Foucault’s concept ‘governmentality’.

Författare: Thom Axelsson, senior lecturer in Science of Education, Malmö University.

Att konstruera begåvning – debatten om IQ (pdf – scrolla ned till sidan 7)

Educare nr 1 2012

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Specialpedagogik i grundskolan

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan. Välj om du vill delta i Stockholm eller digitalt! Ta del av den senaste forskningen om bland annat AI och framtidens digitala skola, neurodiversitet och hur vi implementerar ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.
Läs mer & boka
Åk F–9
7–8 maj
Digital temaföreläsning

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

Skolportens digitala föreläsning med Issis Melin, för dig som vill lära dig mer om arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. Föreläsningen fokuserar på hur elevhälsoteamet kan identifiera hedersrelaterade beteenden, samt hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Ta del av denna föreläsning mellan 22 april–5 juni!
Läs mer & boka
Åk F–Gy
22 apr – 5 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev