Att mäta det vi värderar eller värdera det vi kan mäta – Resultatindikatorer som grund för skolval
Begrepp som resultat och kvalitet kan vara problematiska i skoldebatten. Många centrala mål i läroplanen om exempelvis kritiskt tänkande och att fostra demokratiska medborgare fångas inte upp av vanliga mätningar, eftersom de indikatorer som används inte gäller dessa breda mål. Det visas i ett forskningsprojekt vid Umeå universitet.
Författare: Universitetslektor Ulf Lundström, Umeå universitet ulf.p.lundstrom@umu.se
Utbildning och demokrati Vol. 26, Nr 1, 2017: Skolan och marknaden
Stockholm
Bild
Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i bild i grundskolan! Ta del av aktuell forskning och praktiska exempel som kan inspirera och utveckla dig i din yrkesroll. Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen.
Läs mer och boka Åk F–9
24–25 sep
Digital temaföreläsning
Matematikångest
Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec