Att mäta det vi värderar eller värdera det vi kan mäta – Resultatindikatorer som grund för skolval
Begrepp som resultat och kvalitet kan vara problematiska i skoldebatten. Många centrala mål i läroplanen om exempelvis kritiskt tänkande och att fostra demokratiska medborgare fångas inte upp av vanliga mätningar, eftersom de indikatorer som används inte gäller dessa breda mål. Det visas i ett forskningsprojekt vid Umeå universitet.
Författare: Universitetslektor Ulf Lundström, Umeå universitet ulf.p.lundstrom@umu.se
Utbildning och demokrati Vol. 26, Nr 1, 2017: Skolan och marknaden
Stockholm
Biologi
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning
Hållbar utveckling i förskolan
Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka Fsk
15 maj – 19 jun