Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Barns rättigheter i elevprojekt: var ligger makten?

Publicerad:2011-09-22
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
This paper aims to develop understandings around the factors which facilitate and those which constrain implementation of Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child (1989; UN General Assembly Resolution 44/25) in student voice projects. Article 12 is concerned with children being given the right to express their views freely, and for their views to be given due weight in matters affecting them. The paper considers empirical evidence from student voice projects in two schools in the south of England. Through examining the complex, micro-processes of school practices which came into play during the projects, it is argued that the power imbalance in student–teacher relationships plays a significant role in terms of inhibiting and enabling the implementation of Article 12. The paper draws on the work of Freire, Giroux and Foucault to help develop an understanding of the power differentials within student–teacher relationships. Författare: Carol Robinson “Children’s rights in student voice projects: where does the power lie?”Education Inquiry vol. 2, 3/2011
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026