Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

‘Beating about the bush’ on the how and why in elementary school science

Publicerad:2013-01-31
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Britt Jakobson and Monica Axelsson examine teacher instruction on scientific literacy tasks and teacher expression of ultimate and subordinate purposes during one teaching sequence of a science unit. They use a Practical Epistemology Analysis and Systemic Functional Grammar and transcribed audio recordings of teacher instruction, students’ pair work and written texts. In conclusion, students are mainly involved in hands-on activities and aspects of scientific literacy are not so emphasised. The dominant focus is on “doing”, and the authors argue that this is creating uncertainty and that the learning direction is not always in line with what the teacher intended. Författare: Britt Jakobson & Monica Axelsson ‘Beating about the bush’ on the how and why in elementary school scienceEducation Inquiry, Volume 3, No. 4, December 2012
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026