Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Can school closures decrease ethnic school segregation? Evidence from primary and lower secondary schools in Stockholm, Sweden

Publicerad:2023-05-24
Uppdaterad:2023-09-03
John Miller
Skribent:John Miller

In recent decades, various cities in Sweden have implemented school closures as a desegregation strategy. Using simulation models calibrated with administrative data for all primary and lower secondary schools in Stockholm, Sweden, we assess the potential impact of school closure on ethnic school segregation. More specifically, we study how the characteristics of the school to be closed, the local opportunity structure for the displaced students, and the student reallocation criteria influence the effects of school closures on school segregation. Our findings show that the change in ethnic school segregation is highly dependent on reallocation criteria and local opportunity structures. Moreover, they demonstrate that the current practices associated with school closures in large urban areas (i.e., closing minority-dominated schools in minority-dominated neighborhoods) are likely to be ineffective in reducing school segregation, especially when students are reallocated to their nearest school or to schools whose composition resembles that of their former schools.

Författare: Selcan Mutgan, Eduardo Tapia

Can school closures decrease ethnic school segregation? Evidence from primary and lower secondary schools in Stockholm, Sweden

Journal of Urban Affairs Volume 45, 2023

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev