Delat ledarskap är dubbel glädje

Trodde du att framgångsrika skolor kräver viljestarka ledare med förmågan att intuitivt läsa av sammanhanget och driva igenom sina egna visioner? I så fall är det dags att tänka om.

I sin nya bok Utmärkt ledarskap i skolan (Natur & Kultur 2018) visar skolforskarna Jan Håkansson och Daniel Sundberg vid Linnéuniversitetet att undervisningen snarare gynnas av delat ledarskap, kollektivt lärande och en gemensam förståelse av uppdraget.

– Vi behöver sluta tänka på ledarskap som ett antal personliga egenskaper. Rektorn är viktig som person, men det handlar mer om ett brett och utvidgat ledarskap, säger Jan Håkansson.

Han betonar också hur viktigt det är att ledningen verkligen har kunskap om verksamhetens innehåll – både om skolans uppdrag, undervisningen och hur verksamheten kan förbättras.

Boken är upplagd som en förbättringscykel, som sträcker sig hela vägen från analys och definiering av mål till åtgärder, uppföljning och spridning av framgångsrika lösningar. Varje kapitel sammanfattar vad den internationella forskningen säger om respektive steg.

– Boken handlar om hur man kan arbeta likt en vetenskaplig process. Det innebär att man både systematiserar förbättringsarbetet och drar nytta av den senaste tillgängliga kunskapen, säger Jan Håkansson.

Ett vanligt misstag i kompetensinsatser är att försöka tillämpa ett färdigt framgångsrecept ovanifrån, menar han. Men forskningen visar att en smart implementering snarare handlar om att göra lärarna delaktiga, låta dem lära av sina misstag och anpassa åtgärderna till de lokala förhållandena och eleverna man undervisar.

– Givetvis finns det framgångsfaktorer, men vi vill visa att de måste återvinnas i varje nytt sammanhang. Forskningen påminner oss också om att utvecklingsarbetet kan behöva åtföljas av förändringar i organisationen. Men det kan lika gärna handla om att ta till vara på och förfina de kunskaper som redan finns på skolan.

– Ofta betonas innovation och förändring, men lika viktigt är att bibehålla det som man en gång har uppnått, säger Jan Håkansson.

Av Staffan Eng

Illustration: Maria Hergueta

Läs mer: Utmärkt ledarskap i skolan av Jan Håkansson och Daniel Sundberg ges ut av Natur & Kultur.


Artikeln är tidigare publicerad i Skolporten nummer 1/2019

Tema: Dyslexi

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Läs Skolporten digitalt i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2019-03-18 13:05 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-09-05 11:40 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Rektor i förskolan, 22 november

Vi fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Flera språk i undervisningen hjälper elever med svag svenska

I skolor där få elever har svenska som modersmål kan det finnas barn som kan vara andra eller tredje generationen i Sverige men som talar så lite svenska att de har svårt att klara skolan.

Ny norsk doktorsavhandling om möjligheter och hinder för elevers arbete med trä i slöjden

Pauliina Maapalo disputerade den 1 november vid Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap, NTNU, i Trondheim, Norge, med doktorsavhandlingen Øyeblikksbilder fra trearbeidspraksiser. Didaktiske og relasjonelle mulighetsrom for arbeid i materialet tre i kunst- og håndverksfaget. I Norge heter skolämnet Kunst- og håndverk som kan ses som en sammanslagning av de svenska skolämnena slöjd och bild.

Frida Lygnegård finalist i Forskar Grand Prix 2019

Frida Lygnegård, lektor vid Avdelningen för rehabilitering och medlem i forskningsmiljön CHILD vid Hälsohögskolan, Jönköping University, är en av finalisterna i Forskar Grand Prix 2019.

Ny norsk doktorsavhandling om möjligheter och hinder för elevers arbete med trä i slöjden

Pauliina Maapalo disputerade den 1 november vid Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap, NTNU, i Trondheim, Norge, med doktorsavhandlingen Øyeblikksbilder fra trearbeidspraksiser. Didaktiske og relasjonelle mulighetsrom for arbeid i materialet tre i kunst- og håndverksfaget.

Kooperativt lärande skapar sammanhållning i klassen

På Rosenholmsskolan i Malmö stöttar eleverna varandra i sin inlärning med hjälp av kooperativt lärande. På så sätt är inte bara pedagogen ägare av kunskapen i klassrummet. ”Allt det här skapar en vi-känsla och jag ser glädjen hos eleverna”, säger Elin Strömgren, förstelärare på Rosenholmsskolan.

Ring lärarcoachen : Språkstörning i klassen

SO-läraren Karin har fått en ny elev i klassen som har en språkstörning, vilket gör Karin rådvill. Hon tycker att hon saknar både tillräckliga resurser och tid för stöttning. Karin testar olika grepp, särskild pedagogik och tips hon fått vid överlämning från elevens förra skola – en skola med särskilda resurser – men oftast hjälper det inte. Karin vet inte hur hon ska göra för att både kunna nå och stötta eleven. (webb-radio)

Obligatoriska bedömningsstöd i grundsärskolan – En uppföjning

Den här rapporten beskriver hur de obligatoriska bedömningsstöden används i grundsärskolan. Resultaten är baserade på intervjuer och en enkät till alla lärare som undervisar elever som är mottagna i grundsärskolans årskurs 1.

Digitala verktyg i skolans värld – Del 2

Möjligheter, farhågor och frågetecken kring användningen av digitala verktyg. Hur stödjer ni personalen i arbetet med digitala verktyg?

Slängd mat kartläggs i kommunerna

För första gången kartläggs hur mycket mat som går till spillo i storköken på svenska förskolor, skolor och äldreboenden.

Ny historisk studie av pedagogik i Sverige från 1940-talet och framåt

Pedagogik är en akademisk disciplin som ofta ifrågasatts i svensk offentlig debatt samtidigt som den ansetts central för skola och samhälle. Trots det finns förhållandevis få vetenskapshistoriska studier av ämnet. I ett nytt forskningsprojekt vill Anna Larsson, professor i idéhistoria vid Umeå universitet, tillsammans med forskare vid Stockholms universitet och Södertörns högskola utforska den akademiska pedagogikens utmärkande drag och samhälleliga roll från 1940-talet och framåt.

Forskare i fyra länder ska granska omtvistade reformer

Forskning om utbildningsreformer har ökat kraftigt de senaste 50 åren och har varit uppdelad efter länder, ämnen och teorier. Johannes Westberg, professor i pedagogik vid Örebro universitet, har fått 1,2 miljoner kronor av Vetenskapsrådet för att i ett nätverk underlätta för det som saknas: jämförande studier.

Elever med erfarenhet av robotar kritiska till att ha dem i klassrummet

Digitaliseringen och samhällets snabba tekniska utveckling har bidragit till diskussioner och tester av pedagogiska robotar i skolan. Ny forskning från Göteborgs universitet visar att elever med erfarenhet av robotar som läser av och analyserar känslor är mer negativa till dem än elever som inte träffat på dessa robotar tidigare.

Avhandling om skillnader i digital och analog återkoppling utsedd till Skolportens favorit

Med digitala lärplattformar blandas formativ bedömning med betygsdokumentation och resulterar i en mer summativ återkoppling till eleverna. Det visar Agneta Grönlunds avhandling om återkoppling i samhällskunskap på gymnasiet som nyligen utsågs till favorit av Skolportens lärarpanel.

Skolhunden Elsa gör stämningen i klassrummet mer harmonisk

Elsa jobbar som skolhund tillsammans med sin matte Lena Davoust på Sätraskolan.

Mer rörelse i skolan ger resultat

Genom satsningen Spring i benen kan skolorna inspirera varandra till pulshöjande aktiviter som bidrar till att eleverna mår bättre och orkar koncentrera sig. På Långbrodalsskolan i Älvsjö har rörelse blivit en naturlig del av skoldagen.

Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

”Antiken bara toppen av ett isberg”

Skolverkets förslag om en ny kursplan har diskuterats sedan det blev känt att man ville ta bort undervisningen om antiken – vilket man nu backat från. Men problemen är större än så, enligt historieprofessorn Hans Albin Larsson.

Lärarassistenter ger mer undervisningstid och mindre stress

En ny studie undersöker om lärarassistenter avlastar lärarna. Resultaten visar att lärarna får mer undervisningstid men att de känner mindre psykisk stress.

How charismatic leaders teach by example

Leaders who use a moderate amount of charisma and act with authenticity and accountability while remaining curious to learn more are the most effective, writes Alaina Love. She provides an example of what this kind of leadership looks like in action by describing how a CEO took responsibility for the frustrations managers were feeling.

”Lek är en bra social träning”

Ett forskningsprojekt på Grebyskolans fritidshem gav både samsyn och utvecklad lek. Läs artikeln ur senaste numret av Skolportens magasin här.

18 miljoner kronor till praktiknära skolforskning

Skolforskningsinstitutet har beslutat att bevilja fyra skolforskningsprojekt bidrag på 18 miljoner kronor. Projekten genomförs inom grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Projekten kommer bland annat att studera elevers skrivande, andraspråksutveckling och lässvårigheter i svenska samt problemlösning och svårigheter i matematik.