2019-03-18 13:05  1708 Dela:

Delat ledarskap är dubbel glädje

Trodde du att framgångsrika skolor kräver viljestarka ledare med förmågan att intuitivt läsa av sammanhanget och driva igenom sina egna visioner? I så fall är det dags att tänka om.

I sin nya bok Utmärkt ledarskap i skolan (Natur & Kultur 2018) visar skolforskarna Jan Håkansson och Daniel Sundberg vid Linnéuniversitetet att undervisningen snarare gynnas av delat ledarskap, kollektivt lärande och en gemensam förståelse av uppdraget.

– Vi behöver sluta tänka på ledarskap som ett antal personliga egenskaper. Rektorn är viktig som person, men det handlar mer om ett brett och utvidgat ledarskap, säger Jan Håkansson.

Han betonar också hur viktigt det är att ledningen verkligen har kunskap om verksamhetens innehåll – både om skolans uppdrag, undervisningen och hur verksamheten kan förbättras.

Boken är upplagd som en förbättringscykel, som sträcker sig hela vägen från analys och definiering av mål till åtgärder, uppföljning och spridning av framgångsrika lösningar. Varje kapitel sammanfattar vad den internationella forskningen säger om respektive steg.

– Boken handlar om hur man kan arbeta likt en vetenskaplig process. Det innebär att man både systematiserar förbättringsarbetet och drar nytta av den senaste tillgängliga kunskapen, säger Jan Håkansson.

Ett vanligt misstag i kompetensinsatser är att försöka tillämpa ett färdigt framgångsrecept ovanifrån, menar han. Men forskningen visar att en smart implementering snarare handlar om att göra lärarna delaktiga, låta dem lära av sina misstag och anpassa åtgärderna till de lokala förhållandena och eleverna man undervisar.

– Givetvis finns det framgångsfaktorer, men vi vill visa att de måste återvinnas i varje nytt sammanhang. Forskningen påminner oss också om att utvecklingsarbetet kan behöva åtföljas av förändringar i organisationen. Men det kan lika gärna handla om att ta till vara på och förfina de kunskaper som redan finns på skolan.

– Ofta betonas innovation och förändring, men lika viktigt är att bibehålla det som man en gång har uppnått, säger Jan Håkansson.

Av Staffan Eng

Illustration: Maria Hergueta

Läs mer: Utmärkt ledarskap i skolan av Jan Håkansson och Daniel Sundberg ges ut av Natur & Kultur.


Artikeln är tidigare publicerad i Skolporten nummer 1/2019

Tema: Dyslexi

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Läs Skolporten digitalt i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2019-03-18 13:05 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-09-05 11:40 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Skolportens magasin
Nytt nr ute 15 maj!

Nytt nr ute 15 maj!

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer och prenumerera här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Ifous fokuserar: Att utreda närvaroproblem i skolan

Denna rapport har två delar vilka båda syftar till att stärka skolans arbete med att utreda närvaroproblem. Den första delen ger en överblick av den forskning som finns på området. Den andra delen är en praktisk vägledning som visar vilka moment som bör ingå i en utredning och hur de kan utformas. (pdf)

Ny forskningsöversikt om orsaker till skolfrånvaro

Vad kan forskningen lära oss om hur man kan kartlägga och analysera orsakerna till skolfrånvaro? En ny rapport från Ifous och Region Stockholm ger en sammanställning av relevant forskning inom området samt konkret, saklig och användbar information om kunskapsläget.

Klättra högre efter naturvetenskapen!

”Vi behöver naturvetenskaplig kunskap för att fatta kloka beslut om hur vi ska använda våra gemensamma resurser.” Cecilia Caimans forskning om barn och hållbarhet har väckt mycket intresse.

Poddagogen #5: Thérèse Halvarson Britton om studiebesök i religionsundervisningen

I nya avsnittet av Poddagogen möter vi Thérèse Halvarson Britton som berättar om studiebesökens roll i religionsundervisningen. Poddare är lektorerna Janne Kontio och Sofia Lundmark.

Därför förbättras inte elevresultaten – trots insatser

Skolan hade genomfört digitaliseringar av skolarbetet, stärkt det kollegiala lärandet och arbetat med språkutvecklande arbetssätt. Men trots alla dessa insatser fortsatte andelen elever som gick ut gymnasiet med fullständiga betyg att sjunka. Varför?