Den värdefulla fritiden

Läs mer:Entreprenöriell fritidspedagogik av Helena Ackesjö m.fl., Liber 2017 ”Jag har oftast ingen att leka med”: Social exkludering på fritidshem av Lina Lago och Helene Elvstrand, Linköpings universitet, 2019 God kvalitet i fritidshem – grund för elevers lärande, utveckling och hälsaav Carin Falkner och Ann Ludvigsson, Jönköping University 2012.
Det svenska fritidshemmet är unikt Det svenska fritidshemmet är det enda i världen som regleras av skolans styrdokument och har en egen lärarutbildning. Skolformen är frivillig, men omfattar 84 procent av 6- till 9-åringarna. Bland barn mellan 10 och 12 år är deltagandet bara 20 procent, men ökar stadigt. Förra läsåret var 489 900 barn inskrivna på fritidshemmet, vilket är fler än i gymnasieskolan.
Legitimationskravet Enligt skollagen får endast den som har legitimation som lärare eller förskollärare undervisa i skolväsendet. Tidigare fanns det ett undantag som innebar att även utbildade fritidspedagoger utan lärarlegitimation fick bedriva undervisning i fritidshemmet, men den 1 juli togs det undantaget bort. Personal utan lärarexamen som har en utbildning avsedd för fritidshemmet är dock behöriga att ansöka om en legitimation. Dessutom får det fortfarande finnas annan personal i undervisningen, förutsatt att deras utbildning eller erfarenhet främjar barnens utveckling och lärande. I nuläget råder det brist på behöriga fritidspedagoger i Sverige – vid sidan av legitimationskravet krävs det alltså att fler utbildas om andelen utbildad personal i fritidshemmet ska kunna öka.
Fritidshemmet under utredning I augusti förra året tillsatte regeringen miljöpartisten Linda Eskilsson som särskild utredare, med uppgift att ta reda på vad som kan förbättra kvaliteten och likvärdigheten i fritidshemmet, samt hur fritidshemmets kompensatoriska uppdrag kan stärkas. Utredningen har sedan dess fått ett utvidgat uppdrag, bland annat att undersöka hur lärmiljön kan förbättras – och planeras därför redovisas 31 januari 2020.
Av Staffan EngFoto Niclas Fasth

Stockholm
Svenska för högstadiet och gymnasiet
Är du lärare i svenska på högstadiet eller i gymnasieskolan? Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux 29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning
Läsfrämjande möjligheter i fritidshemmet
Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om läsfrämjande möjligheter i fritidshemmet, tillgänglig mellan 27 oktober och 1 december. Föreläsningen presenterar konkreta, läsfrämjande aktiviteter som stöttar elevers läsutveckling. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6 27 okt – 1 dec


