Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Den vetenskapliga frågan och det moraliska svaret

Publicerad:2023-01-27
Uppdaterad:2023-09-03
John Miller
Skribent:John Miller
Denna artikel behandlar hur Förintelsen ska undervisas enligt den svenska skolans läroplan där den tillhör det centrala innehållet. Artikeln analyserar elevers responser på en fråga från det nationella provet i årskurs 9. Den diskuterar hur elever förstår Förintelsen ur två perspektiv: en traditionell historisk förståelse alternativt ett samtida moraliskt uppdrag. Författare: Fredrik Alvén, Klas-Göran Karlsson & Marianne Sjöland Den vetenskapliga frågan och det moraliska svaret: Förintelsen i elevers kunskaps- och föreställningsvärldarScandia Vol 88 Nr 1 (2022)
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026