Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Den vetenskapliga frågan och det moraliska svaret

Publicerad:2023-01-27
Uppdaterad:2023-09-03
John Miller
Skribent:John Miller

Denna artikel behandlar hur Förintelsen ska undervisas enligt den svenska skolans läroplan där den tillhör det centrala innehållet. Artikeln analyserar elevers responser på en fråga från det nationella provet i årskurs 9. Den diskuterar hur elever förstår Förintelsen ur två perspektiv: en traditionell historisk förståelse alternativt ett samtida moraliskt uppdrag.

Författare: Fredrik Alvén, Klas-Göran Karlsson & Marianne Sjöland

Den vetenskapliga frågan och det moraliska svaret: Förintelsen i elevers kunskaps- och föreställningsvärldar

Scandia Vol 88 Nr 1 (2022)

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov
Digital temaföreläsning

När leken inte fungerar

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om när leken inte fungerar i förskolan. Hur stöttar vi bäst när leken avbryts, kraschar eller går i stå? Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
19 maj – 23 jun