Hoppa till sidinnehåll
Covid-19

”Eleverna känner sig väldigt ensamma”

Publicerad:2020-11-24
Uppdaterad:2023-09-01
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Hur upplevde gymnasieelever det var att studera på distans under pandemivåren 2020? Det har Ifous studerat i en enkätundersökning. Här berättar Anna Åkerfeldt, forskare vid Stockholms universitet och projekt- och processledare på Ifous, om studien.

Anna Åkerfeldt. Foto: Emma Kreü

”Inom ramen för Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Digitala lärmiljöer – likvärdig utbildning med fjärr- och distansundervisning har vi i ett första tema arbetat mycket med sociala relationer och hur man upprätthåller dem på distans. Vi ville undersöka hur elever upplever att studera i klassrummet – närundervisning – och på distans. Vi har fått drygt 2300 elevsvar i enkätundersökningen från de kommuner som är med i Ifous samt efter en generell förfrågan i sociala medier om att delta.

Svaren i den första delrapporten visar att eleverna känner sig väldigt ensamma när de studerar på distans, de saknar sina kompisar och att ha rutiner. De saknar skolan, den fysiska platsen. En del elever säger att de har svårt att komma igång, och även att sluta jobba för dagen. En del svarar även att de får mer gjort i skolan än när de läser på distans. Men det är varken svart eller vitt, även om man saknar sin skolvardag finns ändå fördelar med att studera på distans. En del uppger att de får mer skolarbete gjort hemma. En del skriver att de slipper långa skolresor.

En fråga som vi inte analyserat klart ännu är om eleverna har en miljö i hemmet som de kan arbeta i. Även om det är få, finns det en del som inte har en plats som de kan studera på. Det är också en faktor när man talar om likvärdighet – att skolmiljön och platsen är viktig för de som inte har det i hemmet. Frågan om hemmiljön ska vi undersöka vidare i den kommande slutrapporten som presenteras under hösten 2020.”

Läs mer om delrapporten Gymnasieelevers uppfattningar av när- och distansundervisning med fokus på undervisningsklimat samt den kommande slutrapporten på Ifous.se

Av Moa Duvarci Engman


Artikeln är publicerad i Ifousbilagan nr 2/2020 – ute nu!

Läs hela bilagan utan kostnad här!

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev