Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

”Eleverna tycker om att läsa nu”

Publicerad:2022-04-12
Uppdaterad:2023-09-01
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Väck nyfikenheten, gör läsandet till en gemensam aktivitet och lämna inte eleverna ensamma. Så lockar svenskläraren Karin Herlitz fram elevernas läslust.

Karin Herlitz lägger mycket tid på att introducera böcker och skapa ett intresse för dem.
Karin Herlitz lägger mycket tid på att introducera böcker och skapa ett intresse för dem. Foto: Oskar Omne

”Är det någonsin rätt att döda en person?”

Frågan får snabbt igång eleverna. De får tänka själva i några sekunder först, sedan diskutera i grupp. Svenskläraren Karin Herlitz smalnar av frågeställningen: Är det okej med dödsstraff? Dödshjälp? Eleverna diskuterar vidare. Nästa fråga: Är det okej att döda en person om det betyder att man blir fri från någon som man har varit fången hos i 20 år?

– Sedan är det lätt att få dem att börja läsa Doktor Glas, om man berättar att de ska få möta en läkare, som svurit på att han ska rädda liv, men som har börjat fundera på att ta ett liv. Då är de redan nyfikna på vem den här personen är och vad som driver honom, säger Karin Herlitz.

Hon är lärare i svenska och engelska på Nacka gymnasium och tilldelades 2019 lärarstipendiet Helgepriset för att skriva boken Skönlitteratur i undervisningen (Whip Media 2021). Karin Herlitz lägger tid på att introducera böckerna och skapa intresse innan klassen ens vet vad de ska läsa.

– Jag brukar börja i något som inte kräver några förkunskaper, där alla bara kan utgå från sig själva och sina egna tankar.

Eleverna läser alltid tillsammans i klassrummet. Det är den viktigaste faktorn för att väcka läslusten, menar Karin Herlitz. Läsning ses ofta som något som människor gör ensamma, menar hon, men det gäller att göra den till en gemensam aktivitet.

– Jag tror inte att de läser hemma. Det fungerade dåligt redan när jag gick i skolan för 30 år sedan; jag läste alltid min äldre brors böcker och skrev hans recensioner, i utbyte mot lite hjälp med kemin. Det var säkert inte unikt för oss två.

Klassen läser fram till en viss sida där Karin Herlitz har förberett en uppgift. Det kan vara att eleverna får reflektera själva i några minuter, för att hinna känna efter vad de själva tycker, och sedan diskutera i grupper eller helklass. Hon tror att den gemensamma bearbetningen skapar stora läsupplevelser, och att det i sig kan generera läslust.

– Eleverna förstår att de inte måste älska varje bok, de kan ändå få ut något av den, som insikter om världen och att det man själv gillar i en bok kan vara något som en annan person inte alls tycker om. Det finns inget rätt eller fel.

Läsning är också en komplex aktivitet som många har svårt för, fortsätter hon.

– Då kan man inte lämna ovana personer ensamma och säga åt dem att läsa 70 sidor. För de vet inte hur. De kanske kan avkoda, men de kan inte få ihop det till något betydelsefullt. I klassrummet kan de dels få hjälp av mig och dels av sina kamrater i diskussionerna.

Under läsningen varvar hon muntliga och kortare skriftliga reflektionsuppgifter. När temat avslutas utgår Karin Herlitz från vad hon behöver se att eleverna kan. Om de behöver skriva, presentera, diskutera eller en kombination av olika examinationsformer.

Hittills har hennes nuvarande trea läst elva böcker i svenska och engelska sedan de började gymnasiet.

– Eleverna tycker om att läsa nu. De kan komma och fråga: ”Hinner vi läsa något mer i år?”

KARIN HERLITZ TIPS FÖR ATT VÄCKA LÄSLUSTEN:

  • Gör läsningen till något gemensamt. Vik mycket tid i klassrummet till den faktiska läsningen.
  • Var inte rädd för att eleverna inte ska gilla boken, det gör inte så mycket. De kan fortfarande få ut något av den och i slutet kan läsupplevelsen vara fantastisk, även om boken var sådär.
  • Se till att skolan är en plats där man måste läsa. Om läsningen är en del av vardagen är den ingen som suckar när de måste läsa en hel bok.

Av Jennie Aquilonius


Skolportens magasin nr 2/2022.
Skolportens magasin nr 2/2022.

Skolportens magasin – nytt nr ute nu!

Tema: Kreativitet i svenskämnet

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumerera

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

LÄS MER OCH PRENUMERERA HÄR

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev