Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Elevers inlärningsstilar jämfört med deras lärares – en omaka kombination

Publicerad:2011-09-23
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
The background to this study is the large number of students who fail to finish upper secondary school with passing grades. The overall aim of this study was to examine one parameter in the didactic interaction between teachers and students, namely differences and similarities in learning styles. This study therefore compares teachers’ and students’ learning styles profiles in the two major orientations in upper secondary school. The study involved 53 secondary school teachers and 101 high school students who were randomly selected. The learning styles assessment PEPS was used to identify 20 different traits. Three groups were compared and analysed by using an F-test and an analysis of variance (ANOVA). The statistical analysis showed that the teachers have a greater need for light and temperature, are more motivated, more conformist, have less need for structure and authority and are more alert in the morning and less in the afternoon compared with the students. The two student groups revealed no statistically significant differences between them. The results are of value for people involved in the planning of teacher education, practicing teachers and students themselves. The results indicate the need for expanded educational strategies and an in-depth didactic discussion of practical activities. Författare: Lena Boström “Students’ learning styles compared with their teachers’ learning styles in upper secondary school – a mismatched combination”Education Inquiry vol. 2, 3/2011
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026