Hoppa till sidinnehåll
Likvärdig skola

En skola för alla skapade framgång

Publicerad:19 februari
Uppdaterad:12 mars
Torbjörn Tenfält
Skribent:Torbjörn Tenfält

Aktiva skolledare är en förutsättning för att öka integrationen och likvärdigheten i skolan. Det menar Stefan Lund, professor i pedagogik vid Stockholms universitet.

– Vi behöver rektorer som stannar flera år. Är det hela tiden byten i skolledningen stannar arbetet av, säger han.

Stefan Lund leder forskningsprojektet ”Att ta skolan i egna händer” som handlar om kommuner och skolor där man aktivt försöker hantera skolsegregation och bristande likvärdighet mellan skolor.

I en kommun som forskarna studerade slogs alla F–6-skolor samman till två lågstadieskolor och en mellanstadieskola. Målet var att skapa en blandning av elever med olika bakgrund för att öka sammanhållning och likvärdighet.

– Alla elever fick flytta, även de svenska, vilket är mycket ovanligt. Det brukar vara barnen med migrationsbakgrund som flyttas.

Resultaten visar att majoriteten av eleverna som har gått i en integrerad skola sedan skolstarten i hög grad umgås med elever med en annan etnisk bakgrund. De med migrationserfarenhet lyckas också bättre i nationella proven i svenska och svenska som andraspråk i jämförelse med före och direkt efter sammanslagningen.

– Framgången beror på att skolledare och andra aktörer trott på en skola för alla, samtidigt som de utvecklat förutsättningar för en inkluderande skolkultur.

Projektet har granskat tre olika strategier: skolsammanslagning, nedläggning och öppning av en ny skola. Oavsett vilken är det av stor betydelse att det finns en stark skolledning som driver förändringen.

– Aktivt skolledarskap i kombination med en strategi om hur man hanterar social inkludering och skolprestationer är viktigt. Ett exempel är skolledare som initierar arbete med gemensam värdegrund och att ta fram en övergripande vision.

Forskarna följde också starten av en ny stiftelseägd skola i ett utsatt område där en skola lagts ned. Eleverna har över 20 olika modersmål, och de flesta lärare har egen migrationserfarenhet.

– Här fann vi en stark skolledning som uppmärksammar alla möjliga problem, till exempel kosthållning och jämställdhet. Tack vare sina språkkunskaper arbetar lärarna intensivt med föräldrakontakter, säger Stefan Lund.

Projektet förlängs ett år och pågår även år 2025, dels för att färdigställa en bok, dels för att genomföra workshoppar i samarbete med skolor och forskare.

Av Torbjörn Tenfält


Artikeln är publicerad i Skolporten nr 1/2025! 

Skolportens magasin

Läs mer
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026