En skola på vetenskaplig grund?

FAKTA/Vetenskaplig grund ”Vetenskaplig grund” definieras inte i skollagen. Enligt Skolverket innebär begreppet att skolorna ska använda kunskap som härrör från vetenskapliga studier samt praktisera ett systematiskt utforskande för att kritiskt kunna granska, pröva och sätta resultat i ett sammanhang. Skolforskningsinstitutet nöjer sig med att konstatera att den vetenskapliga grunden handlar om vad forskningen säger. I en intervju med Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson i samma nummer av Skolportens magasin berättar han om ett pågående arbete med definitionen. Skolverket har just släppt en ny kunskapsöversikt i ämnet ”Att ställa frågor och söka svar” som enligt Peter Fredriksson mjukar upp definitionen och visar hur den kan omsättas i handling.


Stockholm
Elevhälsa
Skolportens fortbildning för dig som arbetar inom elevhälsan! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg om bland annat symptomnätverk, krisstödsarbete och giftig maskulinitet. Du får även lyssna till utredaren av regeringens nya elevhälsoutredning. Delta på plats i Stockholm 3–4 december eller via webbkonferensen 12 december–16 januari!
Läs mer och boka
3–4 dec
Digital temaföreläsning
Hedersrelaterade normer och förtryck i förskolan
Två digitala temaföreläsningar om hur vi möter hedersrelaterade normer och förtryck i förskolan, 15 sept–20 okt. Arbeta enskilt eller med kollegor, där ni processar innehållet och kopplar det till er verksamhet. Är ni 5 personer eller fler? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
15 sep – 20 okt