Hoppa till sidinnehåll

Exploring the Intersection of Marketisation and Central State Control through Swedish National School Inspection

Publicerad:2011-12-12
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
This article focuses on the role of the state in the context of an increasing market orientation in Swed- ish education policy. It asks if and how a market orientation and privatisation can be reconciled with attempts to re-establish central output control. The controlling function of the state is emphasised in the form of efforts to inspect both public and private schools. Drawing on the literature on govern- ance, dealing with the “hollowing-out” and “filling-in” of the state, two scenarios are distinguished asserting that a market orientation in the case of education policy could either reduce or intensify the need for state-led control. It is concluded that the characteristics of Swedish education policy conform to the “filling-in” line of argument, namely that central state control is strengthened at a point in time when a market orientation and greater choice and privatisation are gaining ground. Författare: Linda Rönnberg Exploring the Intersection of Marketisation and Central State Control through Swedish National School InspectionEducation Inquiry, Vol 2, No 4 2010
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026