Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Folkhögskolan och pandemin – om nostalgi i pedagogisk exil

Publicerad:2023-01-20
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

For Swedish folk high schools that traditionally value the interpersonal meeting, restrictions invoked during the Covid-19 pandemic actualizes interesting tensions between practical dimensions of the transition to online and distance education on the one hand, and its educational implications on the other. The aim of this article is therefore to analyze rhetorical dimensions of the perceived uniqueness of Swedish folk high school in relation to folk high school teachers’ educational experiences during the pandemic. The empirical material derives from an online survey and subsequent focus group interviews with folk high school teachers. The concept of nostalgia constitutes the analytical lens and results are presented in the following themes; The journey as metaphor and meaning-making practice, A pedagogy for life and A (folk high school) historical meeting. Together these themes indicate that although the pandemic gave rise to educational unclarities during a new temporary reality, this unclarity surrounded both understandings of the past, as well as perceptions of the present.

Författare: Alexandra Söderman

Folkhögskolan och pandemin Om nostalgi i pedagogisk exil

Utbildning och Demokrati – tidskrift för didaktik och utbildningspolitik Vol 31 Nr 2, 2022

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Specialpedagogik i grundskolan

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan. Välj om du vill delta i Stockholm eller digitalt! Ta del av den senaste forskningen om bland annat AI och framtidens digitala skola, neurodiversitet och hur vi implementerar ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.
Läs mer & boka
Åk F–9
7–8 maj
Digital temaföreläsning

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

Skolportens digitala föreläsning med Issis Melin, för dig som vill lära dig mer om arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. Föreläsningen fokuserar på hur elevhälsoteamet kan identifiera hedersrelaterade beteenden, samt hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Ta del av denna föreläsning mellan 22 april–5 juni!
Läs mer & boka
Åk F–Gy
22 apr – 5 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev