Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Folkhögskolan och pandemin – om nostalgi i pedagogisk exil

Publicerad:2023-01-20
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

For Swedish folk high schools that traditionally value the interpersonal meeting, restrictions invoked during the Covid-19 pandemic actualizes interesting tensions between practical dimensions of the transition to online and distance education on the one hand, and its educational implications on the other. The aim of this article is therefore to analyze rhetorical dimensions of the perceived uniqueness of Swedish folk high school in relation to folk high school teachers’ educational experiences during the pandemic. The empirical material derives from an online survey and subsequent focus group interviews with folk high school teachers. The concept of nostalgia constitutes the analytical lens and results are presented in the following themes; The journey as metaphor and meaning-making practice, A pedagogy for life and A (folk high school) historical meeting. Together these themes indicate that although the pandemic gave rise to educational unclarities during a new temporary reality, this unclarity surrounded both understandings of the past, as well as perceptions of the present.

Författare: Alexandra Söderman

Folkhögskolan och pandemin Om nostalgi i pedagogisk exil

Utbildning och Demokrati – tidskrift för didaktik och utbildningspolitik Vol 31 Nr 2, 2022

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev