Hoppa till sidinnehåll

Forskning om den svenska friskolereformens effekter – en litteraturöversikt

Publicerad:2012-01-09
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Den svenska friskolereformen drevs igenom för cirka 20 år sedan. Genomslaget av fristående skolor har varit stort, speciellt på gymnasienivå där 40 procent av alla gymnasieskolor idag drivs av friskoleaktörer, i vissa kommuner återfinns så många som 60 procent av elevunderlaget i friskolor. Trots att införandet av friskolereformen i Sverige varit och till viss del fortfarande är omdebatterat, samt att reformen i sig utgör ett skarpt avsteg från tidigare socialdemokratiskt baserade utbildningspolitik är forskningen gällande reformens konsekvenser tämligen begränsad, i synnerhet i vissa avseenden. Syftet med föreliggande artikel är därför att summera och presentera tidigare forskning om den svenska friskolereformen, samt att identifiera kunskapsluckor och ge förslag på aspekter inom området som särskilt skulle behöva belysas framöver. Författare: Karolina Parding Forskning om den svenska friskolereformens effekter – en litteraturöversiktDidaktisk Tidskrift, Vol 20, No 4 2011
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026