Dela:

Fokus på forskning!

År 2006 började Skolporten att systematiskt bevaka utbildningsvetenskaplig forskning. Sedan dess har drygt 1800 doktorsavhandlingar publicerats på Skolportens webbplats.

I år är det 20 år sedan företaget Skolporten grundades. Det fanns tidigt en ambition att bevaka forskning om skolan och förskolan och år 2003 publicerades den första doktorsavhandlingen på Skolportens sajt: Skolchefen i skolans styrning och ledning av Elisabet Nihlfors, som disputerade vid Uppsala universitet i oktober samma år. I sin avhandling studerade hon skolchefens roll i styrkedjan och studien går fortfarande att ladda ner via Skolporten.se.

Den tusende avhandlingen att publiceras på Skolportens sajt är skriven av Katarina Ribaeus, forskare vid Karlstads universitet som disputerade år 2014 med avhandlingen Demokratiuppdrag i förskolan. För att uppmärksamma att Katarina Ribaeus var den tusende forskaren uppvaktades hon av Skolporten på disputationsdagen i Karlstad med en blombukett och en gåva med skolpaket från Unicef. ”Vad roligt att det blev just min avhandling! Det känns fint att bli uppmärksammad när man lagt ner så mycket arbete”, sade Katarina Ribaeus i intervjun med Skolporten.

Men Skolporten publicerar inte bara avhandlingar och intervjuar forskarna till webben, utan har även en lärarpanel bestående av tolv verksamma inom skolan och förskolan knuten till sig. Skolportens lärarpanel har funnits i sin nuvarande form sedan år 2008. Till varje nummer av Skolportens magasin väljer panelen ut den avhandling bland de senast publicerade som bäst uppfyller kriterierna för Skolportens favorit: Att forskningen har praktisk relevans och bidrar till läraryrkets professionalisering.

Sedan år 2008 har 110 doktorsavhandlingar valts till Skolportens favorit, och samtliga forskare har intervjuats i Skolportens magasin. Dessa går att läsa mer om på Skolporten.se/favorit, och här kan man även klicka sig vidare till avhandlingen, som i de flesta fall går att ladda ner som pdf. Här kan du läsa mer om lärarpanelen och kriterierna för urval.

Av Moa Duvarci Engman


Läs mer om SKOLPORTEN 20 ÅR!


I årets upplaga av Pedagogisk forskning kan du läsa samtliga intervjuer med 2019 års forskarfavoriter, samt en intervju med forskaren vars avhandling blev den mest lästa år 2019 på vår webb.

För att uppmärksamma att Skolporten fyller 20 år erbjuder vi fri läsning av Skolporten nr 2/2020 samt bilagan Pedagogisk forskning!

Läs direkt på din dator här eller läs i appen Skolporten! Ladda ner den i App Store eller Google Play

Läs mer om Skolportens magasin här!


Skolporten nr 2/2020 – ute 6 april!

Vill du prenumerera? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Sidan publicerades 2020-04-06 06:35 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2020-04-14 16:28 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

“I den virtuella miljön krävs det tydlighet – övertydlighet”

Att eleverna kan jobba var de vill, med tydliga uppgifter, samt att många elever tycker att det är skönt att få studiero. Det är några av fördelarna med distansundervisning, menar Pernilla Gustavsson, rektor på Korrespondensgymnasiet som är med i Ifous FoU-program om digitala lärmiljöer.

Avhandling om Matematiklyftet utsedd till Skolportens favorit

I höstas disputerade Veronica Sülau med en avhandling som undersökt vad som hände när Matematiklyftet genomfördes i fyra skolor med samma huvudman, och med totalt 40 matematiklärare. Avhandlingen utsågs nyligen till favorit av Skolportens lärarpanel.

Margareta Serder: Vad kan forskningen (inte) bidra med?

Det är nu ett helt decennium sedan formuleringen om att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet infogades i den svenska skollagen. Många hyllmeter har sedan dess ägnats åt uttolkningar av vad formuleringen egentligen innebär. Det skriver Margareta Serder, lektor vid Malmö universitet, i en debattartikel i Skolportens magasin.

Svårigheter med Matematiklyftet

Veronica Sülau har forskat om vad som händer när ett nationellt kompetensutvecklingsprogram som Matematiklyftet landar i verkligheten. Nu har hennes avhandling valts ut av lärarpanelen som Skolportens favorit.

Krönika: Tiga är silver – tala är guld

När rektor lägger fram nya funderingar på arbetssätt är tiga silver och tala är guld. Det skriver Skolportens gästkrönikör Martin Rogberg, organisations- och ledarskapsforskare.

Dags att definiera rektors uppdrag

I den nya professionsdeklaration som Skolledarförbundet tagit fram spelar skolforskarna Alma Harris och Viviane Robinson en framträdande roll. Det är dags att börja prata om vad rektors uppdrag är, anser Matz Nilsson, ordförande i Skolledarförbundet.

Att vända en skola

Stora satsningar har gjorts på riktade insatser till utsatta skolor, och fler kan vara på väg. Nu börjar forskarna kunna dra slutsatser om vad som fungerar. Läs ett utdrag ur temat Att vända en skola i nya numret av Skolportens magasin!

Lärarpanelen: ”Ett viktigt och roligt uppdrag”

"Det är viktigt och roligt att vara uppdaterad om nya vetenskapliga rön som rör undervisning och lärande." Så svarar en av Skolportens lärarpanelister på frågan om varför hon ville vara med i panelen.

Tema/Karriär:”Öppna upp för lärare att forska”

Genom Stockholms stads satsning kan Björn Kindenberg forska på 60 procent och resten av tiden fortsätta sitt arbete som lärare.

Jenny Edvardsson: “Boksamtal får elever att sätta ord på sina tankar”

Jenny Edvardsson, prisbelönt lärare i svenska och historia, tipsar om boksamtal utifrån Aidan Chambers modell.

”Dags att stärka språken i skolan”

Varför minskar intresset för moderna språk i en alltmer globaliserad värld? Vi har träffat språkforskaren Camilla Bardel som ser flera tecken på en ljusning. Men skolämnet moderna språk skulle behöva draghjälp genom att göras obligatoriskt, menar hon.

”Lösa tankar om rektors uppdrag”

Vikten av rektors ledarskap för skolans utveckling har länge betonats, och förmodligen har svårigheterna för rektor att utveckla skolan varit kända lika länge. Nu har rektors uppdrag återigen hamnat på den politiska agendan. Det skriver Jaana Nehez i ett blogginlägg i tidningen Curies nättidning.

UR Samtiden: Om hur rektorernas roll i skolan kan utvecklas

En berättelse om ledarskap, med mycket symbolik. Det kallar Kira von Knorring Nordmark sitt föredrag om ledarutveckling och att utveckla grupper i praktiken. Hon talar kring hur rektorernas roll i skolan kan utvecklas, och i sin tur utveckla lärarna, skolan och eleverna (webb-tv).

Skolportens konferenser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

INTERVJU: Inkluderingen har gått för långt, ropar röster i skoldebatten. Tvärtom, menar MARA WESTLING ALLODI, professor i specialpedagogik. Inkludering är viktig för demokratin – och vi har inte ens börjat.

Läs mer!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Irena Makower: ”De med perfektionistiska personlighetsdrag blir väldigt utsatta”

När idealet är att vara perfekt kan stress, ångest och psykisk ohälsa bli följden. Prestationen blir som en beroendeframkallande drog. Forskning, som den psykologen Irena Makower arbetar med, visar att det bästa sättet att möta detta är att samtala i klassrummet om bland annat drivkrafter.

Ny kunskapssammanställning om psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning

Nu finns en kunskapssammanställning inom området psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning. Den visar att elever med funktionsnedsättning trivs i mindre utsträckning i skolan. De har även mer olovlig frånvaro än elever utan funktionsnedsättning.

Att vända en skola

Stora satsningar har gjorts på riktade insatser till utsatta skolor, och fler kan vara på väg. Nu börjar forskarna kunna dra slutsatser om vad som fungerar. Läs ett utdrag ur temat Att vända en skola i nya numret av Skolportens magasin!

Alla ska förstå utmaningen

Spännande forskningsintroduktion­ om vikten av specialpedagogisk ­flerstämmighet i förskolan, skriver Veronica Ferm i en bokrecension.

Undervisning behöver anpassas för nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund

Nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund behöver få en undervisning som är anpassad efter deras individuella behov på gymnasieskolans språkintroduktion. Förutom att lära sig svenska och vårt skriftspråk måste de till exempel förstå hur de ska förhålla sig till normer som kan vara nya för dem. Läraren spelar en viktig roll i det arbetet visar en avhandling i svenska som andraspråk.