Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Anpassad skola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 8

Supporting transitions to special school: Co-constructing virtual tours to share important knowledge about school sites and practices

27 november
Transitions between stages of schooling present well-known challenges for children with special educational needs and disabilities, including navigating new sites, people, practices, timetables and expectations. Site visits are often recommended for helping with transition, and yet such visits can be difficult to achieve for practical and logistical reasons. This study piloted the development of virtual…

Like others, yet still different: teaching life questions in upper secondary schools for students with intellectual disabilities

1 oktober
This study explores the teaching of life questions at an Upper Secondary School for Students with Intellectual Disabilities (USSSID) in Sweden, aiming to enhance the educational approach. Qualitative interviews were conducted with eight students, two teachers, and a principal, analyzed through Symbolic Interactionism. (PDF).
Forskning och utveckling kategorier

Undervisning med elever med IF – delaktighet och lärande

29 september
En ny systematisk översikt från Skolforskningsinstitutet är inriktad mot undervisning med elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Översiktens syfte är att sammanställa forskning som kan bidra till att lärare och andra verksamma i undervisning av dessa elever utvecklar sina kunskaper om hur man i undervisningen kan skapa goda förutsättningar för elevernas lärande.
Forskning och utveckling kategorier

Undervisning med elever med IF

29 september
Den systematiska översikten är inriktad mot undervisning med elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Översiktens syfte är att sammanställa forskning som kan bidra till att lärare och andra verksamma i undervisning av dessa elever utvecklar sina kunskaper om hur man i undervisningen kan skapa goda förutsättningar för elevernas lärande (pdf).

Barn och ungas röster om våld i anpassad gymnasieskola lyfts i kommande rapport

3 september
I en unik studie har ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning i anpassad gymnasieskola själva berättat om sina erfarenheter av våld och övergrepp. Resultaten kommer samlas i en ny rapport från Stiftelsen Allmänna Barnhuset, som lyfter fram en grupp barn och unga vars röster länge har varit osynliga i både svensk och internationell forskning.
Forskning och utveckling kategorier

Kunskapsuppdraget i anpassad skola: Förflyttning mot ett tydligare kunskapsuppdrag 

28 maj
Under tre år arbetade lärare, assistenter, rektorer och personal på förvaltningsnivå från sju skolhuvudmän tillsammans med forskare. Syftet med programmet var att utveckla forskningsbaserade arbetssätt så att lärare och skolledare utvecklar undervisningen i särskolan med avsikten att stärka elevers lärande och utveckling mot ökad måluppfyllelse. (pdf)

Special school staff perspectives on how careers guidance is provided to their autistic young people

8 maj
Careers guidance has long been positioned as a tool to improve young people's transition from education to employment. In addition, schools and colleges in England have a statutory requirement to provide careers guidance to their students. Yet limited research has investigated how careers guidance is provided in special schools for autistic pupils. We investigated this…
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Prioriteringar och didaktiska val i anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola

29 april
Den här studien handlar om lärare i anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola. Studien undersöker lärarnas pedagogiska prioriteringar för att möta de ökade kunskapskrav som finns på elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och elevernas behov av att lära sig praktiska och estetiska färdigheter. 

Ethics in aesthetic space in accommodated language education for adults: representing ethical-affective relations

25 mars
Drawing from a linguistic ethnographic project in accommodated language education for adult learners with intellectual disability, PTSD or migration stress, this paper engages with the sensing pedagogic body. We explore three language teachers’ recurring physical exercise and relaxation activities in their language courses, including music and images. 
128