Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Arbetsmiljö"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 44

Könsuppdelning på skolor riskerar öka mobbning

13 maj
När barn delar upp sig i grupperingar med pojkar och flickor för sig ökar problemen med grovt språk och mobbning, visar en ny studie. "Klimatet blev sämre bland både pojkar och flickor. En förklaring är att machokulturen förstärks", säger Silvia Edling, professor i didaktik vid Högskolan i Gävle.
Forskning och utveckling kategorier

Relations between linguistic diversity, classroom social climate, and reading comprehension in Norwegian elementary classrooms

24 april
Linguistic diversity creates both opportunities and challenges for peer relations in today’s classrooms. However, how class linguistic diversity relates to peer relations as a dimension of classroom social climate and its relation to academic achievement is unclear.
Forskning och utveckling kategorier

Månadens forskare: Sara Frödén

13 februari
I forskningsprojektet "Den lekfulla staden social hållbarhet och gröna förlängda skol- och förskolegårdar" undersöker månandens forskare, Sara Frödén, lekmiljöer ur ett socialt hållbarhetsperspektiv med särskilt fokus på jämställdhet. Forskningen visar att gröna miljöer gynnar olika former av lek, är mer utmanande och inkluderar fler än lek på en traditionell skolgård.
Forskning och utveckling kategorier

School staff’s perceptions of implementing the Inclusive Behavioral Support in Schools framework in Swedish schools

9 januari
The Determinants of Implementation Behavior Questionnaire for school settings (DIBQ-S) was administered to examine questionnaire internal structure evidence and ascertain 127 Swedish school staff’s perceived barriers to and facilitators of implementing the Inclusive Behavioral Support in Schools program.
1244