Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Arbetsmiljö"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 2 av 48

Eleverna: Dåligt beteende måste få konsekvenser

15 september
Personal som ser, lyssnar och agerar skapar en tryggare skolmiljö. Det visar en ny studie som bygger på intervjuer och fokusgrupper med 133 elever i årskurs 4–9. "Om en elev beter sig illa måste det bli konsekvenser, annars upplever skolbarnen att de inte kan lita på vuxna", säger Silvia Edling, professor i didaktik vid Högskolan…

Ny forskning: Läraravlastande tjänster – friskfaktor för lärare?

8 september
Allt fler lämnar läraryrket på grund av stress och hög arbetsbelastning. Forskare vid Karolinska Institutet undersöker hur läraravlastande tjänster kan vara en central friskfaktor för lärare i skolan – om de implementeras och organiseras på ett bra sätt. Detta kan hjälpa kommuner och skolor att skapa en attraktiv och hälsosam arbetsmiljö för lärare.

Mapping the language of professional vision: exploring obstacles and strategies for stimulating a positive school climate in three Swedish middle schools

25 augusti
A positive school climate is both pivotal for opposing bullying and other degrading treatment and dependent upon a whole-school approach. Although a growing body of research emphasises the importance of both teachers’ and staff’s professional vision and related concepts as vital elements in stimulating a positive school climate, surprisingly few studies have explored the nuances,…

Arbetsplatsvåld i skolan - Lärares emotionsarbete vid våld från elever

13 maj
Lärare tillhör de yrkesgrupper som mest frekvent utsätts för arbetsplatsvåld, vilket påverkar deras psykiska och fysiska hälsa, berörda elever och skolverksamheten. Denna artikel presenterar resultat från ett forskningsprojekt om hot och våld mot lärare från elever i svenska högstadieskolor, och bygger på intervjuer med lärare, representanter från lärarfacken och rektorer. (pdf)

Novice teachers' classroom behaviour management: Situations, responses and impact on student behaviour

8 maj
Classroom behaviour management is a persistent and often overwhelming challenge for novice teachers; they face frequent disruptive behaviours that they struggle to resolve effectively, which harms both the teaching process and classroom climate. This study investigates the specific strategies novice teachers use to manage behaviour, detailing what they experience, how they respond, the time each…
12348