Hur kan skolan lyckas i arbetet mot mobbning? I den här kunskapsöversikten har forskare sammanställt de viktigaste gemensamma nämnarna för vad som faktiskt fungerar. (pdf)
Ett tryggt skolklimat med studiero är betydelsefullt för hur eleverna lyckas nå målen för utbildningen. Strukturerad och varierad undervisning, goda relationer mellan lärare och elever samt ett aktivt värdegrundsarbete ger goda förutsättningar för detta.
På vilket sätt stödjer ert lokala utvecklingsarbete alla elevers lärande, utveckling och hälsa? Du som är rektor eller skolchef kan med hjälp av det här verktyget få syn på behov och utveckla arbetet med att leda och organisera skolutveckling som gynnar alla elever.
Stökiga klassrum är dåliga för såväl inlärning som psykiskt mående. Metoden – PAX i skolan – har länge använts internationellt för att träna elever i självkontroll och för att förbättra studieron i klassrummet. I en ny studie intervjuas lärare om hur den fungerar i svensk skolmiljö. Och man ser stora fördelar.
Ett nytt forskningsprojekt ska identifiera metoder som kan motverka hot och våld mot lärare. "Detta är konstigt nog ett område som det forskats lite kring, även internationellt", säger Sofia Persson, docent i sociologi vid Göteborgs universitet.
Icke-stödjande ledarskap är farligt på riktigt. Det säger Stefan Blomberg, som i en avhandling visar hur empatilösa chefer kan underblåsa och förvärra mobbning. Goda nyheter är samtidigt att ett stödjande ledarskap kan motverka kränkande ”giftigt” beteende på jobbet.
Skolans storlek påverkar elevernas resultat, enligt forskning. Det säger Mara Westling Allodi, professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet. "Inte alla elever, men just elever som har svårigheter i skolan kan drabbas väldigt hårt".
Förväntningar på att lärare ska sätta höga betyg och finnas tillgängliga efter arbetstid upplevs ofta som stressande och kan orsaka ohälsa. Nu ska forskare undersöka hur lärare kan hantera kontakten med föräldrar och förebygga att den utvecklas till en arbetsmiljörisk.
All personal i förskolor, skolor och fritidshem har fått kunskap om tillgänglig lärmiljö och vad det innebär. Det gynnar särskilt de grupper som påverkas mest om stödet inte fungerar.
Nästan varannan förskollärare vistas i en bullrig miljö minst en fjärdedel av sin arbetsdag. För att dämpa ljudnivån behöver antalet barn minska, men även lokalernas utformning och bemanningen har stor betydelse, enligt Fredrik Sjödin, som forskar om buller i förskolan.