I tider av lärarbrist och rapporter om stress och press hos både lärare och elever, höjs nu röster som menar att vi behöver tänka om. Istället för att fråga oss vad skolan kan göra mer, bör vi fundera på vad som skulle kunna plockas bort från skolans uppdrag (webb-radio).
Lerums kommuns satsning inom projektet HälsoGReppet handlar om att ge medarbetare på förskolor utbildning genom programmet Hjärnhälsa. Syftet är att hjälpa medarbetarna att stärka sin hälsa och hantera krav i arbetet och på fritiden.
Ett av Järvaveckans seminarier handlade om att hot, våld och trakasserier i skolan blir allt vanligare. Ylva Odenbring, docent vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, var en av talarna.
Hur mycket påverkar konflikter med elever och kollegor i skolan en lärare? Henrik Lindqvist vid Linköpings universitet har undersökt vad lärarstudenter och nyblivna lärare upplever som känslomässigt svåra situationer och hur de manövrerar i dem.
Vad bör en huvudman tänka på vid planering av nybyggnation eller renovering, utifrån såväl forskning som erfarenheter? Det har undersökts i ett analysprojekt om skolmiljöer: Ifous fokuserar: Skolmiljöer.
I dagarna ger Tankesmedjan Balans ut sin bok “De effektiva”. "Kanske är det istället dags att göra motstånd mot effektiviseringsmantrat och den ideologiska föreställningen att det går att göra förskolans och skolans verksamhet ständigt bättre men billigare", skriver Marcus Larsson som tillsammans med Åsa Plesner driver Tankesmedjan Balans.
För att motverka fördomar och dess negativa konsekvenser såsom mobbing har Riksdagen gett skolan i uppdrag att främja tolerans. Men hur skolorna ska kunna utföra detta uppdrag är tyvärr mindre klart. Ny forskning från Umeå universitet visar att lärare kan främja tolerans och social tillit genom att vara ett stöd för sina elever.
Hur reagerar akademiker på universitets och högskolors alltmer näringslivsinspirerade styrning? Vilka strategier använder de för att anpassa sig – eller göra motstånd? I en ny avhandling i arbetsvetenskap från Handelshögskolan vid Karlstads universitet, beskrivs konflikten som uppstår mellan akademikers värderingar och ”management”.
Rektorsjobbet ter sig som ett kamikazeuppdrag som omöjligt kan lyckas. Samtidigt finns något i uppdragets komplexitet som, om det lyckas, verkligen kan vara hela skillnaden. Det skriver Skolportens krönikör Karin Berg.
Nytt tänk, nya prylar och nytt sätt att se på lärandet. När tränings- och grundsärskolan i Härnösand gjorde om lärmiljöerna fick också elever och lärare en nytändning.