Två timmars ostörd reflektionstid i veckan är en förutsättning för att orka med och utvecklas i yrket. Det anser förskollärarna på avdelningen Torget på Hallonett i Jönköping.
Alla skolor ska ha rutiner för att hantera klagomål från föräldrar. Tydliga rutiner är bra för både verksamheten och arbetsmiljön. I Luleå arbetar barn- och utbildningsförvaltningen systematiskt för att lära av klagomålen.
Höga krav leder till utbrändhet. Kraven måste minska för att undvika ohälsa, och det räcker inte med ökat socialt stöd och stresshanteringskurser, visar ny forskning.
Professor Mara Westling Allodi vid Specialpedagogiska institutionen intresserar sig för hur lärare kan arbeta för att förbättra det sociala klimatet i klassrummet. (webb-tv)
Lärares röster behövs i skoldebatten. Men förutsättningarna finns inte menar Erik Cardelús, som efterlyser en bättre arbetsmiljö för lärare, en som kan ge tid för tankar och texter att växa fram.
Politiska reformer är verkningslösa så länge lärares förutsättningar att planera och efterarbeta sina lektioner inte förbättras. Den slutsatsen drar fyra forskare vid Karlstad universitet.
Syftet med den här studien är att utvärdera implementering av skolövergripande positivt beteendestöd i en skola i ett socialt utsatt område och att jämföra utfallet med en kontrollskola.
En dominerande "antipluggkultur" har ofta negativa konsekvenser för pojkar, med ett samhälleligt utanförskap efter skolan för de som har det allra värst. För varje betygspoäng som en pojke kan öka sitt betyg med höjs chansen till ett bättre liv. All hjälp en lärare kan få för att hjälpa pojkar är en positiv utveckling. Att motverka…
Most principals have an instinctive awareness that organizational culture is a key element of school success. But like many organizational leaders, principals may get stymied when they actually try to describe the elements that create a positive culture.