Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Artificiell intelligens"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 6

Forskning och utveckling kategorier

Gymnasielärare forskar om AI-verktyg för muntlig språkträning

3 december
Vilka kompetenser behöver lärare ha för att använda AI vid träning av elevernas muntliga språkförmåga i moderna språk? Det är något som utforskas i ULF-projektet AI-Speak. "Här möts forskare och språklärare för att ta fram ny kunskap om hur konversations-AI kan användas för att stärka elevers mod att tala på målspråket och samtidigt dokumentera deras…

When the prompting stops: exploring teachers’ work around the educational frailties of generative AI tools

12 november
Teachers are now encouraged to use generative artificial intelligence (GenAI) tools to complete various school-related administrative tasks, with the promise of saving considerable amounts of time and effort. Drawing on interviews from 57 teachers across eight schools in Sweden and Australia, this paper explores teachers’ experiences when working with GenAI. In particular, it focuses on…
Forskning och utveckling kategorier

"Chatbottar är inga sanningsmaskiner"

8 september
Att öva källkritik i mötet med AI är en angelägen och brådskande uppgift. Om vi inte inser att AI fungerar som en dialogpartner – och inte som en maskin som levererar färdiga fakta – riskerar vi att gå miste om dess potential för att utveckla vår källkritisk reflektion, säger Maarit Jaakkola, Göteborgs universitet, Nordicom.
126