Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Betyg"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 18 av 19

Forskning och utveckling kategorier

Lars Lagheim: Backa bandet – ersätt kunskapskrav med kompetenskrav

2018-03-26
Tydliga och betygskrav är ingen omöjlighet, men det krävs att vi backar bandet och ersätter de svårtolkade kunskapskraven med lärares professionella bedömning utifrån ett framhävt centralt innehåll i kombination med kompetenskrav. Det menar Lars Lagheim, fd rektor samt fd projektansvarig på Utbildningsförvaltningen i Stockholm och Salem.

Har alla barn i grundskolan förutsättningar att klara nya läroplanens krav?

2018-02-02
Det finns elever i grundskolan som inte har kognitiva förutsättningar att klara de kunskapskrav läroplanen ställer, och detta måste beaktas i det svenska skolsystemet. Det nuvarande betygssystemet utan några individuella mål innebär en risk att negativt påverka elevers psykosociala utveckling och självkänsla, visar en ny studie.
Forskning och utveckling kategorier

Betygssättning

2017-12-15
När lärare sätter betyg utvärderar de allsidigt varje elevs kunskaper i förhållande till kunskapskraven. Betyget som läraren sätter ska spegla den kvalitet som eleven har på sitt kunnande vid tiden för betygssättningen. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Ensamhet i skolan ökar risken för icke godkänt

2017-12-05
Den som saknar vänner och den som mobbar eller utsätts för mobbning löper en kraftigt utökad risk för att inte nå behörighet till gymnasiet. Det visar ny forskning från Friends och Örebro Universitet. Den helt unika studien som presenteras idag gäller betygen i svenska, svenska som andraspråk, matematik och engelska.
1171819