Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Betyg"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 2 av 19

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

27 maj
Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier, visar en ny studie. Den som saknar ett stabilt nätverk med rätt typ av stöd riskerar att hamna i ett slags tillstånd av limbo efter gymnasiet, utan tydlig riktning eller hjälp att ta nästa steg, säger Carina Carlhed Ydhag,…
Forskning och utveckling kategorier

"Betygsutredningens akilleshäl"

24 mars
De nya förslagen om betygssystemets egenskaper och struktur har fallit mellan stolarna i debatten där huvudfokuset har legat på utredningarna om nya läroplanen och lärarutbildningen. Arne Engström pekar på några centrala svagheter i den nya betygsutredningen.
Forskning och utveckling kategorier

Forskaren: Med rätt klasskompisar höjs betygen

13 januari
Att blanda svaga och starka elever samt elever från studievana och mindre studievana hem ger bäst resultat enligt forskning från Linköpings universitet. Erik Rosenqvist har jämfört högstadieelevers ambitionsnivå, resultat och gymnasieval, det visar sig då att medan svagare elever verkar inspireras av duktiga klasskamrater, så kan för många starka elever påverka varandra negativt.
12319