Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Bild"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 4 av 5

Forskning och utveckling kategorier

Årskurs 1-3: Bild – Domherrar

2019-03-04
I Christel Nilssons tips lär sig eleverna att göra en levande bakgrund genom att försiktigt använda olika färger på penseln. Lektionen omfattar olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för- och bakgrund.
Forskning och utveckling kategorier

Bild årskurs 1-3: Färgstarka träd

2019-02-04
Att skapa färgstarka träd med olika tekniker: vattenfärg och siluetter med tusch. Uppgiften är enkel, men går ändå att utveckla. Eleverna kan blanda färger, variera trädens storlek och låta lövverken få olika nyanser. Lektionstips av Sonja Stankovich, Jönköping.
Forskning och utveckling kategorier

Bild och text lika viktigt

2019-01-22
"När de yngre eleverna börjar skriva blandar de text, film, animation och ibland också ljud. Alla delar är lika viktiga i deras skapande," säger forskaren Sylvana Sofkova Hashemi.

Elever lär sig om sex genom att animera film

2019-01-14
RFSU Stockholm har utvecklat ett metodmaterial för högstadiet om hur man kan arbeta med animerad film i sexualundervisningen. Förutom att metoden är kreativ och att eleverna både får lära sig själva och lära andra när de gör sina temafilmer, bidrar metoden till en ämnesintegrerad undervisning. Den involverar SO, NO, svenska och bild.
Forskning och utveckling kategorier

Engaging our most challenging students in fine arts

2018-12-13
Teachers often confront the dilemma of whether to include disruptive students in plays, concerts and so on. But in the latest issue of Educational Leadership, Danielle Iamarino argues that the benefits of the arts for just such students means teachers should prioritize participation for them.
Forskning och utveckling kategorier

Läskiga bildtips: Spökslott

2018-11-22
Anna Eriksson, Nya Åkeredsskolan, Göteborg, tipsar på Lektionsbanken om två spännande och läskiga bildidéer som går att kombinera med elevernas (fria) skrivande. Eleverna kan få i uppgift att gestalta en plats som förekommer i en riktigt fängslande historia.
Forskning och utveckling kategorier

Skriet i ny tappning

2018-11-03
Malin Clarströms lektion i bild för årskurs 4-6 låter eleverna fundera på vad de tycker om Skriet av Edward Munch. Vilka tankar, frågor och känslor väcker den? Sedan skapar de en egen bild.
1345