Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Debatt"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 10

Forskning och utveckling kategorier

"Läroplanen bör fokusera på kunskaper, inte fakta"

14 oktober
Istället för en debatt om det centrala innehållets kvantitet, en debatt som uppstått kring kursplanereviderings förslag av minskning av historieämnets stoffmängd, så bör vi fokusera på kunskapens kvaliteter. Utvalda faktakunskaper med hög transferkvalitet kan bidra till tankemässiga ämneskartor och därigenom också till en förståelse av angränsande ämnesområden, skriver Peter Habbe, gymnasielärare och redaktör för nolitj.se och Fredrik…
Forskning och utveckling kategorier

Forskarna: ”Mindre digital undervisning på komvux”

4 september
Allt fler väljer komvux på distans, skriver forskarna bakom nyligen avslutade FoU-programmet ”Vuxenutbildning på distans”. Men de ser problem: ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet i en situation där elever ofta studerar i olika takt och nya elever tillkommer i pågående distanskurser”. Nu vill de se åtgärder.
Forskning och utveckling kategorier

"Är alternativa kurser i matematik en lösning för skolan?"

16 juni
Det verkar finnas stora problem med matematikundervisningen i landet om vi ser till andelen elever som går ut grundskolan utan godkända betyg. Dessutom är siffrorna nästintill katastrofala på enskilda skolor. I dagens inlägg resonerar Arne Engström kring frågan om det är dags att tänka annorlunda kring matematikundervisningen på högstadiet och ger ett konkret förslag.
1210