Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Demokrati"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 2 av 10

Forskning och utveckling kategorier

Ett öppet klassrumsklimat är viktigt för elevers demokratilärande

2023-03-16
Ett öppet klassrumsklimat där elever bjuds in att fråga, diskutera och komma med synpunkter på ämnesinnehållet är det i särklass viktigaste för att skapa förutsättningar för demokratilärande – oavsett skolämne. Det säger forskare som var med och tog fram Skolforskningsinstitutets forskningssammanställning.
Forskning och utveckling kategorier

Lärarutbildningen som demokratiskt rum – medvetet engagemang och erbjudanden om ömsesidighet

2023-03-10
There is a lack of empirical research conducted in classrooms, which urges us to investigate the interpretation of how the doing of democracy in education is carried out. In this case study we explore how democratic values are or are not, manifested by teacher students and teachers in teacher education.

Antropocen och utbildning – direkta naturmöten och demokratiska processer

2022-11-28
I den här artikeln lutar vi oss främst mot den franska filosofen Bruno Latours resonemang om de konsekvenser antropocen har för människans behov av relationsskapande och tillhörighet. Eller formulerat som en utmaning att konfronteras med i undervisningen: Hur kan undervisningen skapa relationer med ”det mer än mänskliga” där människan utgör en integrerad del i biosfärens levande och materiella processer?
12310