Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Digitalisering"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 96

Digitala verktyg förändrar hur musik skapas i skolan

25 november
Den alltmer utbredda användningen av digitala verktyg i högstadiets musikskapande aktiviteter förändrar hur elever lär sig att skapa musik. En ny doktorsavhandling av Jonas Nilsson vid Umeå universitet, visar att när musikskapande sker med hjälp av datorer och musikprogram, snarare än traditionella instrument, förändras både undervisningens utformning och innehåll, liksom elever och lärares arbetssätt.

Forskningsutblick: Digital teknik som stöd för läsförståelse hos elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning

25 november
Elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning möter ofta utmaningar när de ska förstå innehållet i texter, vilket kan påverka deras lärande, självständighet och delaktighet i samhället. Den här studien undersöker om digital teknik, i form av uppläsningsfunktioner (text-till-tal), kan underlätta arbetet med texter och stärka elevernas förståelse.
Forskning och utveckling kategorier

Nu får skolor stärkt stöd i att utvärdera både digitala och tryckta läromedel

25 november
Ifous lanserade nu Edtest 3.0, en uppdatering av verktyget som skolor använder för att utvärdera läromedel. Den nya versionen gör det möjligt att granska både digitala och tryckta lärverktyg i samma metodstöd, och att skolorna själva initierar utvärderingarna i stället för bolagen. För skolhuvudmän och rektorer innebär det ett tydligare och mer samlat beslutsunderlag.

When the prompting stops: exploring teachers’ work around the educational frailties of generative AI tools

12 november
Teachers are now encouraged to use generative artificial intelligence (GenAI) tools to complete various school-related administrative tasks, with the promise of saving considerable amounts of time and effort. Drawing on interviews from 57 teachers across eight schools in Sweden and Australia, this paper explores teachers’ experiences when working with GenAI. In particular, it focuses on…
Forskning och utveckling kategorier

Designing for Multilingual Conceptual Learning in Immersive VR environments: Teachers’ Didactical Strategies in Study Guidance

11 november
This study explores multilingual study guidance (MSG) teachers design for learning and the potential of immersive and interactive Virtual Reality (VR) technology to support students’ development of disciplinary knowledge through multilingual conceptual learning. 
Forskning och utveckling kategorier

Bättre fokus och sömn: Forskning visar effekten av mobilfri skola

4 november
Hur påverkas sömn, skolnärvaro och fysisk aktivitet när mobiltelefonerna stannar utanför klassrummet? I en tid när digitaliseringen tar stort utrymme kan aktuell forskning bekräfta värdet av en mobilfri miljö för elevers hälsa och lärande. Få konkreta insikter i hur du kan skapa en balanserad lärmiljö – och ta del av praktiska lektionsförslag för att stärka…
Forskning och utveckling kategorier

Digitaliseringens dubbla ansikte - specialpedagogens roll i förändring

20 oktober
Digitaliseringen har förändrat många yrken och skolans specialpedagogiska arbete är inget undantag. Trots att den svenska skolan digitaliserats i över 50 år saknas det fortfarande studier på hur digitalisering påverkat specialpedagoger och speciallärare i deras arbete. Nu presenteras en ny studie vid Umeå universitet som bidrar till att fylla kunskapsluckan och visar på flera sidor…

The impact of internet usage preferences on secondary students’ mathematical literacy

10 oktober
Secondary students in who have strong learning-oriented internet usage have higher math scores than those who have strong entertainment- or social-oriented usage, according to a study from Beijing Normal University that used 2022 Program for International Student Assessment results from China, where various policies now address minors' internet usage. (pdf)

Defining professional digital competence of early childhood teachers working with mathematics

2 oktober
Although there are often calls for teachers to gain professional digital competency so they can provide appropriate experiences to the coming generations, there have been few insights about what knowledge and skills are needed by early childhood teachers, especially when engaging children with mathematics. In this article, the six areas of professional digital competency, outlined…
1296