Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Distansundervisning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Vid distansundervisning är lärare och elev i regel åtskilda i både tid och rum. Dvs som elev kanske du får ett ”paket” med film, text, du skickar frågor via något digitalt verktyg, och får svar. Man ses nån gång då och då. Distansundervisning är inte tillåtet på grund-och gymnasienivå .

Visar sida 28 av 28

Nära och fjärran i tid och rum – finsk-svensk samverkan för en likvärdig skola

2019-04-09
Bristen på lärare är en av skolans stora utmaningar. Digitalisering är i sig inte en lösning men fjärr- och distansundervisning har potential att utveckla både likvärdighet och kvalitet. Kunskapen om hur sådan undervisning kan bedrivas i grund- och gymnasieskola är begränsad och det råder brist på forskning. Därför startar Ifous ett FoU-program där lärare och…

Att använda skönlitterära texter inom undervisningen i biologi och naturkunskap

2012-09-12
Vilka fördelar och nackdelar finns det med att läsa skönlitterära texter för elever som studerar gymnasieämnena biologi och naturkunskap? Denna undervisningsmetod diskuterar Roland Jakobsson i sin artikel.
12728