Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Flerspråkighet"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 10

Forskning och utveckling kategorier

Vad betyder mångfald i svensk förskola?

25 november
Hur ser mångfald ut i svenska förskolor? En ny studie från Umeå universitet har undersökt hur policyn kring olika språk och kulturer används i praktiken och hur den påverkar vardagen i förskolorna. Resultaten visar hur möten mellan barn och vuxna formas av både styrdokument och det dagliga arbetet. Resultaten visar också hur det påverkar barns…
Forskning och utveckling kategorier

”Barnen fick självförtroende att våga prata svenska”

21 november
Pedagogerna Naima Zairovic och Marie Myntti har deltagit i ett praktiknära forskningsprojekt om förskolepedagogik i flerspråkiga barngrupper. Projektet har förändrat deras perspektiv och utvecklat undervisningen. Nu delar de med sig av sina erfarenheter i ett inspelat webbinarium du kan se här på Lärtorget.

Bergsjöskolan släpper bok om transspråkande i alla klassrum

21 november
I boken Transspråkande i alla klassrum delar Bergsjöskolans lärare, biträdande rektor och forskare med sig av sina tankar kring utvecklings- och forskningsarbete om transspråkande. Genom många konkreta exempel från undervisningen vill lärarna sprida kunskap och inspiration till andra skolor.

Territorialised school space: how symbolic dimensions of territory influence educational practices in an ethnically and linguistically diverse neighbourhood

23 juni
The article explores how students in a linguistically and ethnically diverse neighbourhood are constructed and positioned by school professionals, and how this influences teaching and other school practices.

Reading development among monolingual Swedish-speaking and bilingual Finnish–Swedish children from Grade 1 to Grade 3

27 maj
The purpose of the study was to investigate how the reading skills of monolingual Swedish (n = 269) and bilingual Finnish–Swedish (n = 229) children in Swedish-medium schools in Finland develop from Grade 1 to Grade 3 and how vocabulary, rapid automatized naming and decoding speed in Grade 1 predict reading fluency and comprehension in Grade 3. 
Forskning och utveckling kategorier

App-Genres for Children’s Agency – Affordances in Applications Used in Preschool

28 april
In this study, the aim is to explore what genres can be found in applications used in preschool as a way to facilitate preschool teachers’ informed choices and raise awareness concerning the importance of choosing digital content carefully. In particular, applications that facilitate communication beyond a verbal majority language are in focus in this study.
1210