Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Flerspråkighet"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 4 av 10

Unikt forsknings- och utvecklingsprojekt mellan Ronneby kommun och Stockholms universitet startar

2022-11-15
Ett unikt praktiknära forsknings- och utvecklingsprojekt mellan Ronneby kommun och Stockholms universitet startar 2023 och pågår i tre år. Inom ramen för projektet ska undervisningen i förskolan och skolans tidigare år utvecklas med särskilt fokus på bland annat lärande för hållbar utveckling.
Forskning och utveckling kategorier

How monolingual teachers can support English language acquisition for multilingual learners

2022-09-23
Getting to know students who are new to the US includes separating their intellect from their skills with the English language, writes Donna Neary, a social studies teacher and newcomer specialist. In this commentary, Neary shares an experience with a student who advocated for herself and explains how the lesson learned continues to inform her…
Forskning och utveckling kategorier

How to teach academic content to multilinguals

2022-09-20
Effectively teaching content simultaneous with language development to students who are multilingual has been a personal career goal, writes Tan Huynh, a language and literacy specialist. In this blog post, Huynh shares an example geography lesson that uses three components, including one that covers the five language domains - speaking, writing, interacting, reading and listening…

Forskarintervju: Flera kompetenser behövs för att kartlägga tvåspråkiga elevers språkfärdigheter

2022-09-07
I sin avhandling har May-Britt Monsrud undersökt tvåspråkiga elevers språkfärdigheter med test på både deras första- och andraspråk. Hon konstaterar att den som kartlägger behöver ha kompetens inom tvåspråkighetsutveckling, kartläggning och specialpedagogik.

Satsning på barnens språk och kunskapsutveckling i Vivalla förskolor

2022-08-26
I det mångkulturella bostadsområdet Vivalla är det språk- och kunskapsutvecklande arbetet i förskolan av största vikt. De åtta förskolorna i Vivalla jobbar därför systematiskt med moduler kring boken Mångfaldens förskola – Flerspråkighet, omsorg och undervisning och har redan sett flera positiva effekter av arbetet.

Analog programmering ledde vägen

2022-05-04
Att personalen på Tornfalkens förskola saknade utbildning inom programmering och kodning stoppade dem inte från att inleda ett arbete kring digitalt meningsskapande. Genom att börja enkelt och analogt kunde de sedan arbeta mer och mer med digitala verktyg. Språket spelade också en stor roll i arbetet då majoriteten av barnen är flerspråkiga.
134510