Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Flerspråkighet"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 5 av 5

Alma Memisevic: ”Men du… du glömde att fråga om rasism.”

2018-10-01
En skolpolitik som begränsar elevers rätt till sitt första språk, kultur och identitet, får allt större plats i medierna. Detta trots att flera forskare varnar för vad en sådan skolpolitik kan ha för konsekvenser för flerspråkiga barn. Varningsklockorna borde höras hos lärare och alla andra som vill värna om de demokratiska värden som våra läroplaner vilar…

Den flerspråkiga elevens nationella provdeltagande i matematik - diskursiva förutsättningar

2018-06-25
Lärares bedömning av elevers kunskaper har stor betydelse eftersom den visat sig påverka elevers fortsatta skolgång och utbildning. Därför är forskning om förutsättningarna för bedömningspraktiken önskvärd - inte minst då resultaten i denna studie pekar på att dessa elever är en missgynnad grupp vid testtillfället.
Forskning och utveckling kategorier

Flerspråkighet som resurs

2018-01-18
Språk- och kunskapsutveckling hänger ihop och därför är frågor om språk viktiga för alla lärare. Nedan tipsar vi om flera resurser som kan vara användbara för att utveckla undervisningen. Här samlas forskning, reflektionsfrågor och konkreta exempel på hur du kan arbeta med flerspråkighet i klassrummet.
145