Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Folkhögskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 3

Forskning och utveckling kategorier

Skavet på folkhögskolan

25 november
Allmän kurs ses ofta som ”en andra chans”. Enligt läraren och forskaren Gustav Fridolin, tidigare språkrör för Miljöpartiet, är det en farlig beskrivning. Hans forskning visar hur upplevda klasskillnader präglar deltagarnas självbild och syn på studierna, vilket krockar med folkhögskolans pedagogik.
Forskning och utveckling kategorier

Motsvarandebegreppet?

19 september
Motsvarandebegreppet i folkhögskolan rymmer många tolkningar. Jenny Viklunds forskning visar hur lärarnas syn skiftar, från starkt fokus på kursplaner till ett friare, mer deltagarstyrt arbetssätt.
Forskning och utveckling kategorier

Att ha hittat hem i folkhögskolan och ändå skämmas: Dubbla känslor bland deltagare i folkhögskolans allmänna kurs

23 juni
This article explores how participants in preparatory courses for further and higher education at Swedish folkhögskolor (adult education folk high schools) perceive their studies. It aims to contribute to a deeper understanding of their experiences within this unique educational context. (pdf).
Forskning och utveckling kategorier

Pandemin som strålkastare — Skörhet, samspel och (o)självständighet som deltagarideal i folkhögskolan

23 juni
This article focuses on the participant ideals that emerged in the Swedish folkhögskola (‘adult education folk high school’) during the COVID-19 pandemic, when most of these schools’ activities transitioned to distance learning following the restrictions imposed by the Public Health Agency of Sweden. (pdf).