Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Forskning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 23 av 45

Forskning och utveckling kategorier

Att hantera kontroversiella frågor i undervisning i religionskunskap

2024-06-17
Skolforskningsinstitutet arbetar just nu med en systematisk forskningssammanställning om kontroversiella frågor i undervisningen. En av de preliminära frågorna som sammanställningen ska besvara är vilka didaktiska handlingsalternativ som lärare använder för att hantera och undervisa om kontroversiella frågor relaterade till religion och livsåskådning.

Torben Freytags licentiatuppsats: Det poetiska glappet

2024-06-11
Torben Freytag har arbetat som bild- och svensklärare i högstadiet i många år, och på senare tid även som lärarutbildare på SU. Han har också en bakgrund som musiker. I början av juni presenterade han sin licentiatuppsats, där han fördjupar sig i frågor som han själv har stora erfarenheter av.
Forskning och utveckling kategorier

NO-undervisningen har fastnat i en akademisk tradition

2024-06-11
Många lärare i naturvetenskapliga ämnen är fast i en akademisk tradition med faktakunskap i fokus, konstaterar Lina Varg i en ny avhandling. "Om de får bättre möjligheter till samarbete mellan stadierna och utformar sina lektioner på ett friare sätt kan de skapa en undervisning som passar dagens samhälle bättre", säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

“Vi behöver undervisa eleverna i digital läsning!”

2024-06-07
Att läsa digitalt är på många sätt mer utmanande än att läsa på papper, visar forskningsstudier. Därför kräver digitalt läsande särskilda strategier. Lisa Molin, lektor vid Center för skolutveckling, ger en överblick över forskningsläget kring analog och digital läsning och vad som kan vara bra för lärare att att tänka på.
122232445