En skolövergång är en relationsskapande process som kräver samarbete mellan överlämnande och mottagande lärare. Samarbetet leder till att det skapas bättre förutsättningar för att eleven ska kunna landa i sitt nya sammanhang. Therese Welén visar i sin doktorsavhandling att förutsättningarna kan se väldigt olika ut, och att barn som har särskilda behov riskerar att hamna…
Unga chefer är ofta ambitiösa och engagerade, men de kan ha en tuff arbetsmiljö och mår inte alltid så bra. Nu har forskare tittat närmare på deras situation – och samlat handfasta tips för hur unga ledare kan tas tillvara bättre.
Skolforskningsinstitutet har försökt ta reda på vad som kännetecknar en likvärdig läxa. Allt för att skapa en skola där alla ska få samma förutsättningar att lyckas. Jöran Petersson vid Malmö universitet är en av forskarna bakom rapporten.
Debatten om svenska barns handstil rasar. Och forskning visar att träning i handskrivande är avgörande – även för barns läsning. Men inte ens datorskrivandet sker på rätt sätt.
Forskning visar entydigt ett starkt dubbelriktat samband mellan elevers studieresultat och deras hälsa. Goda resultat leder till bättre hälsa samtidigt som god hälsa ger bättre förutsättningar att nå kunskapsmålen. (pdf)
”Det har verkligen varit berikande att få forska tillsammans med rektorerna”. Det säger Emelie Johansson, doktorand och utbildningsledare för Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet, som tillsammans med två rektorer medverkar på Framtidens Lärande Väst.
Yrkeslärare har mycket tyst kunskap, som sitter i händerna. För att kunna förmedla den till eleverna behöver de arbeta aktivt med språket i undervisningen. Det betonar forskaren Jenny Edvardsson.
Det formella utbildningssystemet har möjlighet att bidra i större utsträckning till sydsamiskans livskraft. Det visar en ny avhandling i språkdidaktik av David Kroik vid Umeå universitet.
Att lita alltför mycket på experter kan leda oss fel. Det kan till och med göra skada, menar forskaren Emma Frans. Så när ska vi lyssna på experter? Och hur blir vi mer forskningssmarta?