Månadens forskare Ricardo Goncalves forskning behandlar en minoritetsgrupp i våra verksamheter – män i förskolan. Just nu ligger fokus på fysisk beröring i mötet mellan manliga förskollärare och barn i förskolan. En av slutsatserna av forskningen är att beröring bör integreras som en varaktig pedagogisk handling.
Skolor saknar ofta strategier för att hantera kränkningar och påtryckningar utifrån. "Rektor tar sitt arbetsgivaransvar men det förebygger inte problematiken och läraren stärks inte i sitt ledarskap", säger forskaren Rebecka Cowen Forsell.
Ett unikt praktiknära forsknings- och utvecklingsprojekt mellan Ronneby kommun och Stockholms universitet startar 2023 och pågår i tre år. Inom ramen för projektet ska undervisningen i förskolan och skolans tidigare år utvecklas med särskilt fokus på bland annat lärande för hållbar utveckling.
Denna artikel bygger på en analys av elevers delaktighet i tre olika aktionsforskningsprojekt, med syfte att problematisera elevers deltagande i olika faser av ett forskningsprojekt.
I drygt trettio år har FN:s barnkonvention manat till att barns rättigheter ska efterlevas i alla arenor som berör barn. En av huvudprinciperna i konventionen är barns rätt till delaktighet och i denna text undersöks möjliggörande av detta i forskning.
Den här rapporten bygger på det utvecklings- och forskningsarbete som gjorts inom Ifous FoU-program Fritidshemmets pedagogiska uppdrag (FriPU) som har pågått mellan 2019 och 2022. (pdf)
I denna systematiska översikt sammanställs forskning om hur lärares arbete med läxor kan främja likvärdiga förutsättningar för elevers lärande. Översikten utgår från följande frågeställning: Vad kännetecknar lärares arbete med läxor som kan bidra till likvärdiga förutsättningar för elevers lärande? (pdf)
Varför värderar vi inte vetenskapen högre i förskolan? Och vi som knappt har tid att sköta dokumentationen, när ska vi hinna förkovra oss i den senaste forskningen? (webb-radio)
Om man inte kan delta i undervisningen på plats – kanske virtuell närvaro kan vara ett alternativ. ”Tekniken som vi har i dag räcker inte riktigt, så frågan är hur vi kan öka känslan av närvaro”, säger Eva Mårell-Olsson, forskare i pedagogik.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet riskerar bli ideologiska termer om vi använder dem utan att veta vad vi menar, skriver Ruhi Tyson, lektor i pedagogik.