Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Forskningsstudie"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 124

Svenska och finska elever drabbas av matematikångest redan i årskurs 4

Igår 13:28
En betydande andel svenska och finska elever upplever redan i årskurs 4 vad forskarna kallar matematikängslan eller matematikångest. Det kan få långtgående konsekvenser för deras prestationer och självkänsla i ämnet. En ny studie från Umeå universitet har undersökt hur rädsla för matematik påverkar barns skolgång, och vad vi kan göra åt det.

Science explains how children best learn math—and yes, timed practice helps

6 maj
Children learn arithmetic best through a structured, evidence-based teaching cycle that combines conceptual understanding, timed practice and reflective discussion, according to researchers in a report. This approach can lead to quick recall, fluency and deep understanding, all of which help students with more advanced math topics like algebra and problem-solving, the researchers say.

Kompetensbrist bromsar datadrivna metoder i skolan

6 maj
Många skolor ser datadrivna metoder som ett sätt att höja utbildningskvaliteten. Men vad är det som främjar eller hindrar skolor som vill jobba datadrivet? Inom ramen för Ifous-programmet Datadriven skolförbättring fick Robert Hegestedt möjlighet att undersöka detta som följeforskare.
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Prioriteringar och didaktiska val i anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola

29 april
Den här studien handlar om lärare i anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola. Studien undersöker lärarnas pedagogiska prioriteringar för att möta de ökade kunskapskrav som finns på elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och elevernas behov av att lära sig praktiska och estetiska färdigheter. 
Forskning och utveckling kategorier

Stärkt lärande när barns förstaspråk får ta plats

25 april
På förskolan Bergsgårdsgärdet 93 pågår ett praktiknära forskningsprojekt där man tar tillvara barnens och vårdnadshavararnas språk och erfarenheter för att utveckla pedagogiken. "Vi har lärt oss nya metoder för hur vi praktiskt kan jobba med barnens förstaspråk för att stärka både deras språkutveckling och självkänsla", säger förskolläraren Naima Zairovic.
12124