Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Forskningsstudie"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 106 av 132

Forskning och utveckling kategorier

Studies consider solutions to gaps in math learning

2019-09-27
Two separate research papers show that gaps in math ability can be exacerbated if students are not working on grade-level material during middle-school years, write Joel Rose, CEO of New Classrooms Innovation Partners, and Daniel Weisberg, CEO of TNTP. Policymakers must be aware of the tension between too much and not enough grade-level work, they…
Forskning och utveckling kategorier

Så förändrar IoT skolan

2019-09-25
Forskaren Jan Hylén ser över möjligheterna med Internet of Things (IoT) i skolan, ett tidigare outforskat område. Hans arbetsgrupp tittar bland annat på hur man kan mäta och följa elevers lärande för att ge mer individuell hjälp och minska betydelsen av enstaka prov.

Otydligt om textarbete i grundskolans historieämne

2019-09-25
För att nå framgång i historieämnet måste elever kunna läsa, tolka och producera alltmer ämnesspecifika texter. Men vilka texter elever behöver kunna hantera på olika stadier framgår sällan av skolans styrdokument. Arbete med ämnestexter ses olyckligt nog som något självklart, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

Forskningsutblick: Behov av individuella anpassningar för elever i gymnasieskolan

2019-09-20
I en ny studie har forskare vid Linköpings universitet undersökt hur elever i gymnasieskolan med svårigheter att nå kunskapsmålen upplever kraven i skolmiljön i relation till elevens individuella förutsättningar. Resultatet visar att de individuella anpassningarna i gymnasieskolan inte är tillräckliga enligt eleverna.
1105106107132