Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Forskningsstudie"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 78 av 133

Forskningsutblick: Skilda förutsättningar i skolan för elever med intellektuell funktionsnedsättning

2021-02-02
Skiljer sig lärares undervisning och förväntningar åt för elever med intellektuell funktionsnedsättning, beroende på om de går integrerade i grundskola eller i grundsärskola? Enligt en ny studie av forskare på Uppsala universitet och Karlstads universitet finns det skillnader.

Forskningsutblick: Samarbete över yrkesgränser för att stötta barn med autismspektrumdiagnos

2021-02-02
I denna studie undersöker Ingrid Olsson och Lise Roll-Pettersson hur samarbeten mellan förskola, habilitering och föräldrar ser ut i arbetet med barn med autismspektrumdiagnos. De kommer fram till att ett välfungerande samarbete mellan olika yrkesgrupper är positivt för de stödinsatser som ges barn med autismspektrumdiagnos.

Barn i förskoleåldern upprepar och utmanar heteronormativitet

2021-02-02
Regnbågsfamiljer och allas rätt att älska vem den vill har en självklar plats i många barns föreställningsvärld. Det är också tydligt framskrivet i förskolors policydokument att barn ska få kännedom om olika familjekonstellationer. Men samtidigt är barns lekar på förskolan fortfarande starkt präglade av en heterosexuell norm. Det framgår av en ny avhandling.

Skolutveckling kräver helhetssyn, ansvar och ledarskap

2021-01-29
Annika Agélii Genlott analyserar i sin avhandling vad som krävs för att digitaliseringen ska bidra till en genomgripande pedagogisk utveckling i skolan. Hur kan en undervisning som drar nytta av digitaliseringen och förbättrar elevernas lärande designas på vetenskaplig grund? Vilka krav ställer det på skolans organisation, på ledarskap på olika nivåer och på lärares kompetensutveckling?
Forskning och utveckling kategorier

"Varför ska förskollärare forska?"

2021-01-29
Det var just nyfikenheten som drev mig till att fördjupa mina tankar i studier. För mig har det aldrig handlat om att jag vill göra något annat än att arbeta i förskolan, tvärtom tycker jag efter mer än 20 år i förskolläraryrket att barn i förskolan är bland det roligaste man kan jobba med och…

Scaffolding or simplifying: students’ perception of support in Swedish compulsory school

2021-01-29
National goals and performance standards were introduced in Sweden during the 1990s as part of a curriculum reform. The intention was to detect shortcomings among students and provide support to those students who did not reach the passing grade in one (or several) subject/s. Despite this reform, approximately one-fourth of the students do not attain…
1777879133