Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Forskningsstudie"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 90 av 133

Forskning och utveckling kategorier

Om våldets konsekvenser, avslöjandeprocessen och effekterna av behandling ur barnets perspektiv

2020-06-11
Johanna Thulins avhandling om barn som utsatts för våld i hemmet fokuserar på en metod som kan användas för att hjälpa barnen bearbeta sina upplevelser och för att få föräldrarna att sluta använda våld. Läs den omarbetade avhandlingen, som också är översatt till svenska, här (pdf).

Lärare har digital kompetens men varierad tillgång till tekniken: Förskoleklassens olika förutsättningar

2020-06-09
Lärare i förskoleklass upplever en frustration över att de glöms bort i skolans diskussioner om eventuell distansundervisning samt att den digitala utrustningen är begränsad, visar en blixtstudie av Ewa Skantz Åberg, Annika Lantz Andersson, Mona Lundin och Pia Williams vid Göteborgs universitet. Läs hela studien här (pdf).
Forskning och utveckling kategorier

Gör anonymiserade tentor rättningen mer rättvis?

2020-06-05
Efter att samtliga salstentor anonymiserades på Stockholms universitet 2009, fick personer med utländskklingande namn något sämre betyg än tidigare. Det skulle kunna tolkas som att denna grupp blev positivt diskriminerad innan anonymiseringsreformen. Men denna trend syntes även en period före reformen, vilket tyder på att något annat än själva anonymiseringsreformen kan ligga bakom.

Tvåspråkigt – men till vilket pris?

2020-05-27
Mer disciplin och föräldrars drömmar om en framtida internationell karriär för sina barn. Det kan förklara en av trenderna i svensk skola, att fler svenskspråkiga familjer väljer engelsk­språkiga grundskolor. Men försämrade kunskaper i svenska och stressade elever kan bli resultatet, visar språkforskaren Jeanette Toths fallstudie.

Vem vill styra den svenska skolan?

2020-05-27
David Ryffé är verksam som lärare och forskare vid juridiska institutionen, Göteborgs universitet. Under hösten 2019 disputerade han på avhandlingen ”Omöjligt uppdrag” om styrningen av den svenska skolan och de normkollisioner som uppstår när olika värden och ideologier trängs i lagstiftningen.
1899091133