Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Forskningsstudie"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 91 av 133

Avhandling om elitpräglad gymnasieskola utsedd till Skolportens favorit

2020-05-15
Utmanande och kritiska elever är inte önskvärda, konstaterar Janna Lundberg i sin avhandling i vilken hon har studerat vad som händer i samhällskunskapsundervisningen på en elitpräglad gymnasieskola. Elever som vill utmana genom att ställa frågor och locka till diskussion tillrättavisas. Här handlar det istället om att fostra eleverna genom passiv lydnad till en överordnad elit.…

Sämre förutsättningar i skolan för barn i samhällsvård

2020-05-11
Barn placerade i familjehem har sämre förutsättningar i skolan än barn i genomsnitt. Men detta går att påverka positivt, visar en ny studie. Att lyckas i skolan är den starkaste kända skyddsfaktorn mot psykisk ohälsa och utanförskap senare i livet.

Ämnesinnehållet riskerar att bli underordnat i ett digitalt klassrum

2020-05-06
Den svenska skolan befinner sig i en snabb, pågående digitaliseringsprocess. Men när digitala verktyg används i undervisningen finns det en risk att just dessa verktyg och inte undervisningsinnehållet hamnar i fokus. Det visar en ny avhandling vid Göteborgs universitet.

”Skolelever utbildas i mänskliga rättigheter varje dag”

2020-04-16
Mänskliga rättigheter genomsyrar vardagen i skolan för elever redan på lågstadiet – men det är inte alltid lärarna är medvetna om det. Med små medel skulle undervisningen kunna lyfta ytterligare, konstaterar Lisa Isenström i sin avhandling.

Ett annat sätt att se på hållbar utveckling

2020-04-16
I en ny avhandling undersöks vad en post-antropocentrisk förståelse av hållbar utveckling kan betyda för förskolans praktik. Vi behöver ompröva vår plats i världen, och se världen som en del av oss själva istället för att se världen som något åtskilt från oss själva, säger Kassahun Weldemariam.
1909192133