Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Förskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 10 av 107

A Three-Phase Professional Development Approach to Improving Robotics Pedagogical Knowledge and Computational Thinking Attitude of Early Childhood Teachers

4 mars
To empower early childhood teachers in the digital society, this study introduced 17 early childhood teachers to robot programming and computational thinking through the ‘CT4ECE’ professional development program, which includes three phases: Learn, Practice, and Reflect & Improve.

Digitala läspraktiker i förskolan

11 februari
Denna studie handlar om hur en digital läsresurs (Polyglutt) används i den svenska förskolan. Syftet med studien är att utforska och analysera digitala läspraktiker inom den svenska förskolan och frågeställningarna löd som följande: 1) Hur deltar barn och pedagoger i läsaktiviteter med den digitala läsresursen? och 2) På vilka sätt remedierar den digitala läsresursen läspraktiker…

Yngre förskolebarns litteratursamtal

11 februari
 Artikeln vill bidra med kunskap om hur 1–2-åriga barn interagerar i möten med litteratur och varandra när pedagoger inte är involverade. Tidigare forskning visar att högläsning och litteratursamtal är väsentliga inslag i språkutvecklande undervisning, men det finns utmaningar för förskolans personal att möta barnens läsglädje på ett givande sätt. (pdf)

«Så sitter du der og plutselig leser for alle» – en nærstudie av barnehageansatte som litteraturformidlere

11 februari
I denne artikkelen retter vi søkelys mot barnehageansattes refleksjoner om egen rolle som litteraturformidlere, samt deres personlige erfaringer med litteratur. Studien baserer seg på intervju av sju barnehageansatte med forskjellig utdanningsbakgrunn. Resultatene viser at det ikke nødvendigvis er en sammenheng mellom barnehageansattes egen lesing og valg av lesing som aktivitet i barnehagen. (pdf)

Mellom skrifta og barnet – tre barnehagelærarar sine strategiar i høgtlesing av bildebøker med få ord og med fleire ord

11 februari
Denne studien går ut på å utforske korleis skriftmengde påverkar tre barnehagelærarar sine val av bildebok, og kva strategiar dei tek i bruk når dei realiserer bildebøker med få ord og med fleire ord for fireåringar i barnehagen. (pdf)
191011107