Varför leker barn? För att de vill och tycker att det är roligt. Gott så – men vinsterna är så många fler. Leken är helt avgörande för barnets utveckling. Det skriver Petter Iwarsson, legitimerad psykoterapeut och socialpedagog.
Ibland kan en vuxen behöva ta plats i leken för att få den att fungera. Inte genom att styra utan genom att vara lekens smörjmedel, tipsar Margareta Öhman, psykolog, författare och barnkulturarbetare.
När barnen för första gången ska lämna hemmiljön och skolas in på förskola är introduktionen mycket viktig. Detta betonas i förskolans läroplan men där står inget om vad en god introduktion är eller hur den bör gå till. Nu har forskare gjort en stor undersökning med förskolepersonal och har därmed fått en god bild över…
Allt fler fyraåringar är överviktiga och den sjukliga fetman, obesitas, ökar mest. Det visar en stor studie som undersökt barns hälsodata under pandemiåret 2020.
Nordiska daghemsbarn får ofta lyssna på sagor men kunde få fler möjligheter att experimentera med skriftspråket. Det visar en studie utförd av forskare vid bland annat Åbo Akademi bland nordiska lärare inom småbarnspedagogik som också tyder på att tidiga läs- och skrivaktiviteter oftast är oplanerade och att sättet lärarna ordnar högläsning på skiljer sig mellan…
Change is prominent across the shifting landscapes of early childhood so young children experience it as a matter of course. However, change presents disequilibrium that young children may need time and support to accommodate. Young children also benefit if we ensure their experiences of change are balanced with the security afforded by continuity and routine.
This study explored how involving children in research forces ethical dilemmas in-situ which require a ‘right here and right now’ response from the researcher.
Preschool teachers’ read-aloud and writing practices were investigated using a questionnaire about how activities were planned and organized, and what their purpose was. The results indicate that early literacy practices were not planned systematically. Most of the preschool teachers (77%) reported having storybook read-alouds at least three times per week.