Myndigheterna har inte levt upp till bilden av att förskolan har en samhällsbärande funktion. Det anser forskaren Ingrid Engdahl, som samlat in material till en EU-rapport om svensk förskola under pandemin.
I förskolan Fölungen börjar barnen bekanta sig med skrivandet redan som ettåringar. "Meningsfullhet, lust och intresse måste vara det som styr", säger förskolläraren Eva-Lotta Hallindemo.
För barn är det naturligt att talspråk och skriftspråk hänger ihop. I öppna, insiktsfulla samtal om språk och text utvecklas den språkliga medvetenheten och lusten för skrivande väcks, skriver forskaren Elisabeth Mellgren.
Lena Sotevik är nydisputerad med sin avhandling ”Barbiebröllop och homohundar. Barn och barndomar i relation till queerhet och (hetero)normativa livslinjer”.
Luleå kommuns förskolor bjuder på en spännande utvecklingsmiljö och med pedagoger i framkant. Luleå kommun fick utmärkelsen Guldtrappan 2019 för sitt digitala utvecklingsarbete.
I en ny studie undersökts det norska instrumentet Tidig Registrering av Språkutveckling, TRAS, utvecklat för att bedöma språkkunskaper hos barn i förskoleålder.
Årets konferens var den trettonde i ordningen. Institutionens lärare, forskare och samarbetspartners, både nationella och internationella, presenterar aktuell forskning. (webb-tv)
Denna systematiska översikt avser att bidra till utvecklingen av kunskaper om undervisning i naturvetenskap i förskolan hos förskollärare och övrig personal i arbetslaget. (pdf).
Denna systematiska översikt sammanställer forskning som kan öka förskollärares förståelse av hur de genom lek kan stödja och stimulera barns sociala förmågor.Översikten ger på så vis förskollärare vägledning för hur de medvetet kan arbeta motmålen i Läroplan för förskolan, det vill säga det som undervisning i förskolan handlar om. I översikten har vi valt att…